Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Wednesday, December 3, 2008

Cuti2 Malaysia Lagi ..... Melaka

Last week, kami sekeluarga bercuti2 lagi. Kali ni destinasi percutian kami ke Melaka. Actually, suami saya telah mengambil pakej percutian melalui Pearl Global di mana destinasi penginapan akan diuruskan oleh pihak berkenaan. So, pada percutian ini kami telah memilih Ayer Keroh D'Village (bagi *** je) sebagai destinasi penginapan kami. Sesampai di Melaka, kami terus menaiki bot untuk menyusuri Sungai Melaka. Best lah juga. Gambar-gambar kat bawah ni adalah turutan percutian kami.



Khadija atas bot.



Muka abah yang jelas penat sebab drive tanpa henti.



Gambar atas bot



Kami naik beca untuk dari satu tempat ke satu tempat. Satu jam dia caj RM40.00. Kami naik dalam dua jam setengah. Dia caj kami RM70.00. (Ok ke?). Bolehlah sebab abang beca tu siap jadi pemandu pelancong kami, bawa kami berhenti solat kat Masjid Tengkera (tak pasti namanya).



Di bangunan-bangunan bersejarah Bandar Hilir.









Hotel Baba dan Nyonya (lupa nama dia apa). Abang beca bawa kami ke sini, kat dalam tu banyak barang-barang Baba Nyonya. Cantik. Dari luar nampak kecil je hotel ni, kat dalam besar.



Pukul 4.30 petang baru check-in di Ayer Keroh D' Village. Selesai solat dan berehat kejap, terus bawa Khadija mandi kolam. Bukan main suka lagi dia dapat main air, sampai menangis tak nak balik bilik.



Sebelah malam, kami ke Bandar Hilir lagi, mulanya nak naik 'eye on M'sia'. Tapi tak jadi, cuma naik Taming Sari (namanya kalau tak silap). Alah, yang lebih kurang macam Menara KL tu. Yang tak syok beratur sampai sejam lebih untuk beli tiket. Ramai sungguh orang waktu tu. Lagi yang tak best kat Bandar Hilir ni, jalan sesak sangat.



Lepas breakfast, nak mulakan perjalanan ke Zoo Melaka.



Zoo Melaka ni sebelah je dengan Resort penginapan kami.



Khadija yang penat berjalan. Kat belakang tu burung kakak tua.



Keldai or donkey yang jinak.



Bandar Melaka ni best tapi masalah kesesakan jalan yang menyusahkan pelancong macam kami ni. Di harap Kerajaan Negeri Melaka dan Kementerian Pelancongan mengambil inisiatif untuk mengatasi masalah ini. Yelah, dah diiktiraf oleh UNESCO, bandar warisan....

Secara kesimpulannya percutian ini adalah untuk merehatkan minda dan membawa Khadija jalan-jalan. Next destination.....tahun depan, tempat jauh sikit, naik flight pulak. Insyaallah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...