Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, July 14, 2009

Khadija Pada Usia Melepasi 2 Tahun

Perkembangan Khadija pada usia yang dah melepasi 2 tahun :-

i) Kuat minum susu tapi sekarang ni dah bersulam dengan air suam yang berwarna tp tawarlah, janji ada warna. Bila dia nak aje, dia sebut 'Mama, Ja nak susu irap' (maksudnya air siraplah tu).

ii) Masih pakai lampin pakai buang. Bab ni tgh ajar dia bagi tahu bila nak kencing cakap dengan mama atau abah. Kalau ikutkan saya tak kisah dia masih pakai lampin pakai buang (kami pakai drypers atau huggies) untuk kebersihan rumah dan mudahkan penjaga yang juga mak saya sendiri. Tapi slowly2 jugaklah kena ajar benda nikan?

iii) Panjang akal, tahu bila orang marah kat dia dan dia akan ambil hati mama atau abah dia semula.

iv) Mulut tak reti diam. Ada je nak cakap tapi dalam bahasa entah apa2 dan pelat. Kalau dalam perjalanan balik ke rumah kami yang ambil masa dlm 1/2 jam dari rumah mak kat Telok Gadong dan tempat kerja MPK atau dari Bandar Klang, ada je benda yang Khadija akan cakap, contoh mama river mama (Sungai Klang), bila nampak budak2 balik sekolah, pasti dia sebut mama, kakak, abang dan macam2 lagi lah. Kadang2 mengira 1, 2, 3 (dia dah boleh sampai 10). A, B, C tapi masih tonggang langgang.

v) Bab ni paling tak tahan, kalau bawak g jalan mesti nak minta barang2 makan atau buku, mainan dia tak heran. Kalau tak dapat mulut dia bising. Tp kami selalu beli atleast 1 barang je.

iv) Makin manja dan mengada2.

v) Aktif bila bermain. Ada semangat dan tak pasif.

vi) Ada sikap ingin berlumba terutama dengan anak sepupu saya si Nurdeen Sani.



Gambar ni masa kami pergi Tesco Setia Alam, Khadija tengah mamai, baru bangun tidur. Cakap je dah sampai Tesco, terus celik mata tak merengek ke apa. Suka dapat jalan.



Dah 2 tahun, masih nyonyot susu botol.



Masa ni kat halaman rumah mak di Telok Gadong, main bersama sepupu kakak Sarah (baju kurung pink, skrg dah pindah duduk kat Teluk Intan, Perak pasal abang ipar saya ditukarkan ke daerah sana sebagai Timbalan Pendakwaraya, rindunya mama kat kakak Sarah pasal dari kecil tak pernah berjauhan dengan kami), baju pink tu mak cik Ain, yang sebelah tu abang Nurdeen. Khadija yang atas gelongsor tak tau penat, lagi2 dia je yang naik turun. Walaupun kat rumah kami ada buaian dan gelongsor tapi kalau pergi playground masih tak puas2 dia nak main.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...