Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, November 29, 2010

Lawatan Ke Kompleks 3C & Taska Permata MPSJ

Saya agak bertuah kerana pada 26 November 2010, saya beserta AJK Ibu Bapa Pusat Jagaan MPK telah berpeluang melawat ke Kompleks 3C yang terletak di Bandar Sunway, PJ. Kompleks 3C tersebut adalah di bawah pentadiran MPSJ. Tujuan lawatan kami ke sana adalah bagi menambahbaik kemudahan Taska dan Pusat Transit MPK.



Kompleks 3C adalah merupakan Pusat Kreativiti Kanak-Kanak yang menyediakan pelbagai perkhidmatan seperti Pra Sekolah, Pusat Perkembangan Kanak-Kanak, Petting Zoo, Galeri, Kafetaria, Sewaan Auditorium, Kelas Pembelajaran di samping pelbagai aktiviti mingguan yang lain. Kadar harga yang dikenakan bagi menghantar anak ke Pusat Perkembangan Kanak-Kanak adalah mengikut pakej iaitu :-

Pakej 1 - kanak-kanak umur 3 - 6 tahun termasuk makan dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang dikenakan RM250.00 seorang.

Pakej 2 - kanak-kanak umur 3 - 6 tahun termasuk makan dari jam 8.00 pagi hingga 1.30 tengahari dikenakan RM125.00 seorang.

Saya agak teruja apabila memasuki kompleks tersebut yang keluasannya boleh diibaratkan sebesar Jusco Bukit Tinggi, Klang (tidak termasuk parking). Dalam bangunan tersebut semuanya lengkap ada. Menurut staff, kemasukan ke kompleks atau taska adalah berdasarkan 'first come, first serve' yang mana tidak kiralah samada staff atau bukan, siapa cepat mendaftar akan diberi keutamaan.



Sebahagian kanak-kanak bermain di luar sambil diawasi oleh beberapa orang kakitangan.

Semua staff yang bekerja adalah di bawah MPSJ dan diletakkan di bawah Jabatan. Terdapat beberapa orang Pegawai dan kakitangan sokongan yang berjumlah lebih daripada 40 orang.



Dalam masa yang sama, di dalam bangunan turut terdapat sekumpulan kanak-kanak lain sedang bermain yang mana turut berada di bawah pengawasan beberapa orang kakitangan.



Kak Maisarah (Setiausaha), saya (Bendahari) dan Puan Suzana (AJK). Seronok dapat sekali-sekala berpeluang mendapat pelepasan ni.



Semasa di bawa meninjau bangunan Kompleks.



Perkhidmatan sewaan Auditorium turut disediakan di dalam kompleks tersebut yang mana semasa tinjauan kami, latihan oleh kanak-kanak tadika luar sedang diadakan. Untuk pengetahuan, program TV9 (Ustaz Zamri) juga pernah menggunakan perkhidmatan disini.



Ada 2 buah library di dalam kompleks tersebut yang dinamakan sebagai Perpustakaan Hipermedia, 1 library untuk bahan bacaan dewasa dan 1 lagi library untuk bacaan kanak-kanak. Perkhidmatan komputer turut disediakan. Untuk menjadi ahli, bayaran tertentu ada dikenakan.



Yang ni library kanak-kanak.



Di Petting Zoo, saya mengambil peluang bergambar bersama burung merak. Selain burung merak, ada monyet, ayam belanda, itik, ayam serama dan burung unta. Manakala haiwan seperti ular, kura-kura dan biawak juga terdapat di sana yang mana ianya ditempatkan di dalam almari kaca.



Burung unta ni rupa-rupanya tak suka dengan warna hitam yang mana ianya akan bertindak balas dengan berbunyi bising bila melihat objek berwarna hitam. Yang saya perasan, hampir togel bulu badan salah seekor burung unta ni disudu oleh salah seekor burung unta yang lain.



Lokasi seterusnya lawatan kami adalah ke Taska Permata MPSJ yang mengambil masa hampir 15 minit perjalanan dari kompleks tersebut. Taska ni hanya khusus sebagai pusat jagaan kanak-kanak iaitu dari baby hinggalah ke kanak-kanak transit. Agak besar Taska ni dan staff yang ditugaskan lebih kurang 25 orang.



Bilik untuk kanak-kanak umur 3 - 4 tahun. Kanak-kanak ni ceria menyambut kedatangan kami.

Sebagai staff MPSJ atau warga penduduk PJ sekiranya mempunyai anak kecil sehingga remaja amatlah rugi sekiranya tidak menggunakan kemudahan yang disediakan ini kerana bagi staff MPSJ sendiri, kadar yang dikenakan hanya RM100.00 dan tiada caj tambahan lain dikenakan kecuali jika mengambil anak melebihi jam 6.30 petang akan dikenakan RM5.00 sejam.

Harapan saya setelah sekembali dari lawatan tersebut adalah saya amat berharap agar kemudahan yang sama turut disediakan di Majlis Perbandaran Klang ni. Bukan sahaja kepada staff tetapi juga untuk warga penduduk Klang yang mana ianya secara tidak langsung akan memberi hasil kepada pihak Majlis. Walau bagaimanapun, saya tetap bersyukur dengan kemudahan Taska sediada, cuma ianya hanya perlu ditambahbaik sahaja.





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...