Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Wednesday, December 8, 2010

Hari Sebelum Berlangsung

Pada 3 Disember 2010, sahlah sudah adik perempuan bongsu saya menjadi isteri kepada Mohd Razif @ Ajib. Akad nikah diadakan di surau sementara @ Masjid Nurul Iman, Telok Gadong pada petang tersebut. Majlis seterusnya diadakan di rumah pusaka yang kini menjadi rumah kami juga. Memang kami berhasrat untuk mengadakan majlis kali ni di rumah tersebut kerana rumah ni lebih luas berbanding rumah mak di sebelah. Lagipun dapat juga menghidupkan kembali ruang atas rumah yang jarang-jarang kami gunakan.



Sehari sebelum majlis akad nikah kami dah mula sibuk. Antara kawan nor yang datang membantu.



Saudara-mara turut datang membantu.



Budak-budaklah yang paling seronok masa ni.



Khadija membantu menyibuk.



Tempat yang paling budak-budak ni suka main adalah di pelamin.



Projek memasak sup tulang. Mak memberi kepercayaan kepada saya dan Hakim untuk melaksanakan projek memasak sup tulang untuk majlis malam berinai.



Alhamdulillah. Sup yang dimakan bersama mee atau nasi himpit pada majlis malam berinai.

Kenduri-kendara selalunya kami tidak mendapatkan khidmat katering yang mana biasanya kami memasak sendiri. Penyediaan bahan memasak dilakukan secara gotong-royong oleh mak saudara dan sepupu-sepupu. Kalau nak tahu di rumah kami, serba-serbi peralatan memasak dari sekecil-kecil periuk sehinggalah ke sebesar-besar periuk, set buffet dan macam-macam lagi kami ada. Jadi tiada masalah untuk kami memasak sendiri.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...