Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, January 18, 2011

Gelagat Fatihah

Mengikut kiraan bulan, Januari ni Fatihah berusia 17 bulan atau bersamaan dengan 1 tahun 5 bulan. Sungguh berbeza Fatihah dengan kakaknya Khadija semasa usia sebegini. Fatihah memang manja, sentiasa nak berkepit kalau saya ada di rumah. Rimas juga dengan kerenah Fatihah ni kerana sedikit sebanyak mengganggu dan membataskan kerja-kerja saya, contohnya dia akan merengek dan memaut kaki saya ketika saya hendak memasak. Sehinggakan ada ketikanya 'terkeluar' amarah saya. Tapi ketahuilah Fatihah, mama bukan suka-suka nak tengking atau marah Fatihah, mama sayang Fatihah cuma kalau mama layankan sangat kerenah Fatihah, pasti semua kerja tak jadi.

Perkembangan Fatihah pada usia ni :-

1. Suka menari bila mendengar muzik.

2. Perkataan baru yang pandai disebut adalah 'sakit'. Perkataan 'sakit' akan keluar secara spontan bila dia terjatuh atau nak mengadu apa yang kakaknya buat pada dia.

3. Mengaminkan doa.

4. Memahami percakapan kita, contohnya bila diminta ambilkan sesuatu barang, Fatihah dapat mengambilnya dengan tepat.

5. Tahu menunjukkan anggota fizikal seperti mata, hidung, telinga, rambut, kaki dan tangan bila ditanya.

6. Amat payah makan apatah lagi minum susu, kalau dibancuh separuh botol pun susah hendak dihabiskan. Mungkin kerana Fatihah masih menyusu badan. Berat badan Fatihah menurut timbangan seminggu lepas baru mencecah 7.2 kg. Memang kecil dan comel lote dia ni. Disebabkan saiz comel dia, baju-baju Khadija pada usia yang sama masih belum boleh dipakai Fatihah. Kalau dipakaikan pun, pasti akan menggelebeh dan longgar.

7. Dah pandai menyelongkar dan buat sepah.



Fatihah tumpahkan nasi.



Muka budak nakal.

Namun, saya bersyukur kerana Fatihah dikurniakan kesihatan yang baik dan cergas walaupun berat badan beliau tidak begitu memberangsangkan. Doa saya buat Fatihah adalah semoga menjadi anak yang solehah buat mama dan abah.





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...