Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, January 3, 2011

Karnival Upin Ipin

Pada 24 hingga 28 Disember 2010 telah berlangsung karnival Upin Ipin bertempat di SACC Convention Centre, Shah Alam. Kami hanya berkesempatan ke sana pada hari terakhir karnival berlangsung. Mujur sempat kerana rupa-rupanya masa tersebut, acara penutup sedang berlangsung di pentas yang mana acara penutup berlangsung pada kira-kira jam 6.30 petang dan tamat pada jam 7.00 malam.



Sesampai di pintu masuk, kami terus 'terperangkap' dengan salah satu syarikat yang menjual bahan tambahan pembelajaran iaitu Grolier. Memang bagus teknik pembelajaran Grolier ni, saya mengakuinya, namun disebabkan harganya yang melebihi RM2,000.00 yang merangkumi.....kalau tak silap saya 26 unit buku dan 26 unit VCD, menjadikan saya agak berwaspada. Memang cara pembayaran ditawarkan secara ansuran bulanan dengan kadar serendah RM60.00 tetapi saya rasa risau sekiranya tidak memanfaatkannya dengan betul. Bukan kedekut tetapi kami telahpun membelikan Khadija dengan bahan tambahan pembelajaran yang lain seperti buku 'Bacalah Anakku' yang menggunakan teknik fonetik. Saya juga berpegang kepada kata-kata Hakim iaitu tak kiralah murah atau mahal bahan yang dibeli, yang penting ibubapa kena memainkan peranan sekiranya ingin melihat anak pandai yang mana kena rajin memberi tunjuk ajar kepada anak-anak di rumah.



Patutlah di setiap booth dah kurang orangnya kerana pada ketika itu semua dah tertumpu kepada acara penutup di pentas yang sedang berlangsung. Pada ketika tu juga, saya ditinggalkan oleh Hakim dan anak-anak di booth Grolier tadi. Terpinga-pinga saya seketika mencari mereka.



Rupa-rupanya Hakim dan anak-anak ada di tepi pentas. Memang selesa posisi ni sebab tak perlu berasak-asak untuk melihat Upin Ipin. Khadija pula dapat berada sama di atas pentas dan ikut menari bila muzik dimainkan.



Balik dari taska, terus ke karnival ni, tak sempat nak tukarkan Khadija dengan baju lebih menarik.



Upin Ipin dan kawan2.



Khadjia menyelit ikut menari di atas pentas.



Adik pun sama 'excited', tak nak didokong dan meronta minta dilepaskan.



Khadija cuba mendekati Jagjit yang sibuk bersalam dengan peminat.



Dapat juga Khadija dan Fatihah bersalam dengan Jagjit. Tapi dengan Upin Ipin langsung tak dapat dekat.

Walaupun Khadija tak merengek-rengek meminta kami bawakan dia ke karnival ni, tapi saya yang teruja dan sibuk mengingatkan Hakim untuk membawa Khadija ke sana kerana saya tahu dia memang meminati Upin Ipin. Kalau nak tahu, VCD cerita Geng Pengembaraan Bermula Upin Ipin ditonton oleh Khadija hampir setiap hari. Saya pernah juga terdengar ada sesetengah ibubapa yang menyindir kartun Upin Ipin ni dan menyamakan dengan toyol, tapi bagi saya setiap siri Upin Ipin ni mempunyai moral dan mesej yang positif kepada kanak-kanak.





1 comments:

wati said...

salam...

bestnyer dpt bawa anak2 ke karnival upin ipin...sy juga ada bercadang nk bawa anak2 ke sini tapi x kesampaian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...