Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, January 24, 2011

Khadija Yang Rajin

Syukur Alhamdulillah, Khadija semenjak ke tadika ni, ada menunjukkan perkembangan positif. Walaupun nampak macam Khadija lebih banyak bermain dan tidak fokus tetapi ada juga yang diajar oleh cikgunya di ambil ingatan. Saya dan Hakim sebenarnya tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk pembelajaran Khadija pada usia seawal 4 tahun ni. Kalau diikutkan pada usia ni, ramai rakan sebaya yang masih bermain, cuma Khadija lebih beruntung sebab dimasukkan lebih awal ke tadika. Bohong kalau saya ceritakan Khadija langsung tak buat hal yang mana sebenarnya ada juga waktunya Khadija agak moody terutama pada waktu pagi. Susah juga nak kejutkan Khadija untuk bangun pagi ke tadika dengan alasan penat, mengantuk, tak larat, mata tak boleh buka atau tak nak mandi sebab air terlalu sejuk. Alasan-alasan Khadija ni kadangkala membuatkan kami ketawa. Kasihan juga kami dengan Khadija kerana terpaksa bangun seawal jam 6.00 pagi semata-mata untuk disuruh mandi. Yelah sebab perjalanan dari rumah kami mengambil masa sehingga 40 minit pada waktu pagi dan sudah tentu kami terpaksa keluar seawal jam 6.30 pagi.

Cuti hari Thaipusam tempohari, tiba-tiba Khadija beritahu kami yang cikgunya ada pesan, cuti kena tolong mama di rumah buat kerja. Rupa-rupanya Khadija ambil ingatan yang mana selepas sahaja selesai makan, dia ke dapur berusaha untuk mencuci pinggan. Mulanya kami tak sedar dengan apa yang dia lakukan. Cuma bila terdengar bunyi bising seretan kerusi ke sinki, terus saya menjenguk dan mendapati Khadija sedang mencuci pinggannya sendiri.



Masa ni Khadija tak sedar saya sedang merakam gambar dia.



Menjeling bila dia tahu saya ada di tepi.



Sebiji pinggan mengambil masa hampir 10 minit. Lebih main air dari mencuci.



Bagus Khadija. Mama suka Khadija dah pandai buat kerja dapur. Jangan jadi macam mama masa kecil-kecil dulu, malas.



Lepas ni, bolehlah Khadija tolong mama sapu sampah dan lipat baju pula ye. Dan yang paling penting mama minta Khadija tolong jadi pengemas, mama paling tak suka rumah bersepah.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...