Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, March 21, 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

Petang Jumaat lepas, kami menonton filem "Hikayat Merong Mahawangsa" di MBO, Harbour Place, Klang untuk tayangan jam 6.15 petang. Menonton di sini memang selesa dan agak 'privacy' kerana bilangan penonton yang tidak terlalu ramai di dalam satu pawagam. Sebenarnya, Hakim yang beria-ia mengajak saya menonton filem ni dan jika ditanya pendapat saya sebelum menonton, memang saya tolak bulat-bulat tapi atas desakan dan pujukan beliau, akhirnya saya akur. Mujur setelah menonton, apa yang dapat saya katakan adalah memang berbaloi dan tidak menyesal, walaupun tayangan mengambil masa yang agak lama. Khadija pula sebaik sahaja memasuki kereta, meminta dibelikan CD cerita tersebut. Ini jelas menunjukkan yang filem tersebut tidak membosankan.

Filem epik "Hikayat Merong Mahawangsa" merupakan arahan Yusry Abdul Halim baru sahaja ditayangkan di pawagam bermula 10 Mac lepas. Tapi menurut KRU Studios menerusi laman sosial Facebook mereka menyatakan bahawa tayangan filem tersebut telah mencatat kutipan setengah juta ringgit pada hari pertama tayangan di Malaysia dan Brunei. Memang patut pun, sebab kalau dilihat dari cara pembikinan, barisan pelakonnya serta jalan cerita, saya rasa filem ini setanding dengan filem Hollywood.

Semasa menonton, mulalah saya terfikir nak buka semula buku sejarah yang telah lama saya tinggalkan. Kononnya nak imbas kembali kisah Merong Mahawangsa ni. Yelah, dah lama tak buka buku sejarah, mana nak ingatkan? Lainlah kalau dalam peperiksaan penjawat awam @ PTK ada soalan tentang sejarah, memang serba-sedikit kenalah juga saya ambil tahukan?



Khadija dan Fatihah yang ok sepanjang menonton.



Masa ni sebelum masuk ke pawagam. Khadija seperti biasa, sentiasa 'excited' dan mulut tak henti-henti bercakap bertanyakan macam-macam hal dengan abahnya.



Saya yang berbaju kurung kerana dari tempat kerja yang mana setelah ambil anak-anak dari rumah mak, kami terus ke MBO. Perjalanan dari MBO pun bukan lama sangat sebab tak jauh pun dari rumah mak, tak sampai 5 minit yang mana laluan juga tidak perlu menempuh sebarang traffic light.



Menonton sambil kunyah keropok lekor.



Cerita di permulaan tayangan.



Hero.



Heroin cerita tersebut. Tapi wataknya tak banyak keluar pun.



Saya suka watak Puteri China ni, cantik.



Bagi saya, jalan cerita filem ni mudah difahami dan tidak membosankan walaupun menggunakan bahasa inggeris hampir 95% cerita kerana difahamkan filem ini juga untuk pasaran antarabangsa. Babak yang paling saya suka adalah masa pertemuan Putera Rom dan Puteri China yang mana bagi saya dua watak ni merupakan sokongan kuat dan penyedap kepada filem ni.

Akhir kata, mudah-mudahan filem ini mampu mengubah persepsi orang ramai tentang industri filem tempatan dan sekaligus meletakkan nama Malaysia setanding di peringkat antarabangsa.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...