Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Wednesday, February 29, 2012

Masak-Masak

Kali ni entry khusus mengenai aktiviti masak-masak saya. Tiada story yang menarik, cuma rakaman gambar untuk ingatan saya.



Kuih @ kerepek gunting. Mudah nak membuat cuma proses nak menggoreng je yang remeh sebab saya (bukan saya sebenarnya kerana Hakim yang membantu menggoreng) tak pandai mengawal kepanasan minyak. Hasilnya ada yang terlebih masak sehingga menjadi warna coklat gelap.



Sedap. macam rasa kulit karipap sebab saya campur rempah kari.



Yang ni pula nasi ayam. Menu yang paling mudah nak buat. Nasi ayam ni dah berkali-kali saya buat dan setiap kali buat mesti berlainan versi dan rasa.



Kek buah kukus yang dibuat atas request Hakim. Satu adunan dapat menghasilkan dua biji kek bersaiz seperti di atas.



Sedap sangat. Tak rugi buat.

Sekarang ni saya sedang mencari resepi kek-kek yang berkukus sebab rasanya lebih moist berbanding kek yang dibakar. Hati ni meronta-ronta minta mencuba samada kek pandan kukus atau kek carrot kukus. Kalau dilihat resepi yang saya google, kedua-dua bahan untuk kek ni senang je. Saya agak malas kalau buat kek yang menggunakan banyak telur. Antara 2 resepi tu, rasanya kek carrot kurang guna telur, tapi kena lebih rajin pula nak menyagat carrot. Yang kek pandan pula, nak kena blender daun pandan. Tengoklah hujung minggu ni, kek apa yang bakal terhasil.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...