Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, February 13, 2012

Rumah Taman Saujana Kapar, Tok Muda, Kapar Dalam Kenangan

Pada akhir bulan Januari 2012, secara rasminya kami telah mengosongkan rumah kami di Taman Saujana Kapar, Tok Muda. Bermacam perasaan yang timbul, gembira ada, sedih ada, risau ada dan bermacam-macam lagilah. Gembira sebab dah pindah ke rumah baru yang lebih selesa dan dekat dengan tempat kerja. Sedih sebab terpaksa mengorbankan aset yang telah berjasa kepada kami sekeluarga. Rumah 3 bilik dan 2 bilik air yang amat selesa bagi keluarga kecil seperti kami.

Pada mulanya, dalam perancangan Hakim, rumah ni nak dijadikan sebagai tempat persinggahan kami pada hujung minggu ataupun menjadi 'homestay'. Kalau diikutkan juga, saya tak berniat nak mengosongkan semua perabot kami dalam rumah tu. Antara yang dihajat untuk ditinggalkan adalah katil, almari baju dan kabinet tv. Tambahan pula, kabinet dapur pasang siap kami beserta 'hood + hob' jenama elba tu, saya memang sayang sangat.

Tapi disebabkan ada permintaan sewaan, walaupun harga yang kami tawarkan lebih tinggi daripada yang dipersetujui, akhirnya kami rela menyewakan rumah ni, atleast ada yang jaga. Dan akhirnya yang kami tinggalkan hanyalah kabinet dapur, set pinggan melamine yang saya dah tak minat nak guna, kerusi dan meja aluminium serta 'air cond' yang rosak. Dengan isteri penyewa banyak yang saya tinggalkan pesanan, saya minta dia jaga rumah ni seperti rumah sendiri.

Semenjak berpindah ke rumah baru, hanya 2 atau 3 kali kami bermalam di sini, pada ketika tu masih ada lagi barang-barang seperti katil dan tv. Barang-barang yang saya plan pada awalnya nak ditinggalkan, hanya diangkat menggunakan lori pada pertengahan bulan Januari lalu.



Hari terakhir sebelum rumah bertukar tangan. Masa ni kami sedang tunggu penyewa datang untuk ambil kunci.



Khadija dah takde perasaan sayang kot kat rumah ni. Dulu bukan main lagi kata "Ni rumah Dija". Sekarang tak lagi, rumah baru tu lah katanya rumah dia.



Dua budak yang menyibuk. Kadang-kadang ok bermain, kadang-kadang gaduh. Geram je.



'Air cond' ni sebenarnya 'compressor' dia yang rosak. Malas nak 'repair' kata Hakim, baik beli baru.

Seperti kata pepatah, "Tempat Jatuh Lagikan Di Kenang, Inikan Pula Tempat Bermain". Buat rumah no. 40, Taman Saujana Kapar, Tok Muda, banyak kenangan yang tak mungkin saya lupakan. Disinilah kami belajar duduk berasingan daripada keluarga masing-masing setelah mendirikan rumahtangga dan hidup berjiran di dalam suasana taman perumahan.

Dua rumah kami telah mempunyai penyewa. Aset ni bukan untuk kami tapi untuk anak-anak kami. Apa yang dapat saya zahirkan hanyalah dengan ucapan 'Syukur Alhamdulillah' atas limpahan rezeki dan kurniaan daripadaNya buat kami sekeluarga.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...