Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, March 19, 2012

Pagi Ahad Bersama Ustaz Don

Menghadiri majlis ilmu atau ceramah agama seperti ini kalau boleh saya tak nak terlepas langsung yang mana kalau bukan di kaca televisyen atau di tempat bekerja, saya pasti cuba meluangkan masa. Tambahan pula minat saya ni dipupuk bersama Hakim. Alhamdulillah, saya dapat suami yang sukakan program keagamaan seperti ini. Sesuai dengan fitrah manusia yang sentiasa alpa dan leka, makanya dengan majlis ilmu seperti ini selain dapat menambah ilmu dan memperbaiki amalan, tetapi juga sebagai makanan 'rohani', ingatan serta terapi kepada minda kita.

Ustaz Don yang mula dikenali masyarakat sejak akhir-akhir ni disebabkan cara penyampaiannya yang berkesan, mudah difahami di rancangan '30 Minit Ustaz Don' di TV Al-Hijrah beserta dengan karakter yang saya lihat amat merendah diri, menambahkan lagi minat penonton yang bukan sahaja dewasa malahan anak kecil seperti Fatihah pun 'admirer' dengan Ustaz Don. Hasil daripada carian saya di google internet, Ustaz Don dilahirkan pada tahun 1984, berasal dari Pulau Pinang, pemegang Ijazah Sarjana Muda Takhassus Qiraat dari Maahad Qiraat Shoubra, Mesir. Muda lagi Ustaz Don ni rupanya.



Bertempat di Kampung Raja Uda, Klang pada pagi Ahad, seawal jam 8.00 pagi kami dah ke sana untuk mendengar ceramah Ustaz Don. Ramai juga yang membanjiri kawasan ni sehinggakan JKKK terpaksa menambah khemah memandangkan cuaca pagi tu walaupun cerah tetapi agak panas terik. Begitu hebat penangan Ustaz Don ni kerana saya lihat penonton yang datang terdiri daripada pelbagai golongan umur tetapi rata-ratanya wanita.



Oleh kerana kami tiba awal di lokasi, kami 'breakfast' dulu di salah satu gerai di tapak ceramah tersebut.



Pelbagai aksi 3 beranak. Mood Fatihah ok sebab dia tak sabar nak tengok Ustaz Don. Si kakak Khadija agak 'moody' pagi tu bila mana saya dan Hakim tak endahkan permintaan beliau.

Disebabkan Ustaz Don idola anak kecil saya, Fatihah. Memang mudah nak kejut Fatihah awal pagi. Buka sahaja TV Al-Hijrah untuk siaran ulangan ' 30 Minit Ustaz Don' pada jam 6.30 pagi, terus Fatihah bangun.



Disebabkan bawah khemah dah penuh, kami tarik kerusi ke bahagian belakang. Hakim pula ambil payung bersaiz besar yang ada di dalam bonet kereta bagi melindungi kami dari panahan terik cahaya matahari.



Akhirnya pada jam 9.30 pagi baru Ustaz Don sampai. Memang jelas dilihat dari kejauhan oleh mata kasar saya, air muka Ustaz Don ni bersih dan cerah juga orangnya. Amat berbudi bahasa, menjaga tutur kata dan sentiasa merendah diri serta memohon maaf di sepanjang ceramah yang disampaikan. Memang best, banyak ilmu dan tips yang disampaikan. Amat berkesan di hati saya. Mudah-mudahan juga dengan membawa Khadija dan Fatihah ke majlis ilmu seperti ini, mereka akan dilembut dan diterangkan hati untuk senang menerima ilmu agama.

Azam, cita-cita, impian dan tekad saya, Insya'Allah jika dikurniakan Allah kepada kami anak lelaki selepas ini, saya berhasrat untuk menjadikan beliau tahfiz Al-Quran. Amin.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...