Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, April 10, 2012

Explorace Famili Riang Ria Selat Klang

1 April 2012, kami sekeluarga menyertai explorace anjuran Tadika Selat Klang. Setiap keluarga yang menyertai explorace mesti terdiri daripada ibu, bapa dan seorang anak berumur 4 hingga 6 tahun (bersekolah tadika di mana-mana tadika di dalam DUN Selat Klang). Kalau nak tahu, ni kali pertama saya sertai explorace berkereta seperti ni. Seronok rupa-rupanya program explorace ni di mana selain menguji minda, kepantasan, kesabaran dan stamina, banyak manfaat yang kami perolehi daripada program ni.



Program bermula pada jam 8.00 pagi di Taman Pengkalan Batu. Selepas pendaftaran, kami diminta oleh urusetia program untuk mencari kumpulan. Setiap satu kereta terdiri daripada 2 keluarga yang dikira mewakili satu kumpulan. Tujuannya adalah untuk mengeratkan silaturrahim dan kerjasama antara keluarga. Family kami bergabung dengan family Encik Zanzan dan Puan Juriah. Anak mereka Syafiqa memang dah kami kenali sebab kawan Khadija di PASTI.



Urusetia program sedang memberi penerangan.



Sebelum program mula, kami diminta meregangkan otot dengan senaman ringan. Boleh dikatakan rata-rata peserta memakai baju hijau kerana menurut iklan program, ada markah lebih untuk family yang memakai baju warna hijau.

Kami perlu melengkapkan tugasan dan ke semua lokasi sebelum pukul 12.00 tengahari. Antara lokasinya :-

1. Bermula - Taman Pengkalan Batu
2. Pejabat DUN Selat Klang (isi borang TAWAS)
3. Pejabat JKK Kampung Delek (dapatkan tandatangan ketua kampung)
4. Rumah Ketua Kg Delek (dapatkan cop ketua kampung)
5. Masjid Al-Amin Kampung Delek (ayah kena buat silangkata, ibu kena ajar anak ambil wuduk)
6. Pasaraya Econmart (kena beli barang dalam bajet RM3.45)
7. Tanah Perkuburan Islam Selat Klang (ayah kena ajar anak baca surah al-fatihah di kubur, ibu tulis surat wasiat)
8. Rumah Mak Cik Wati
9. Stesen Komuter Telok Gadong (ayah tunggu kat stesen komuter Klang, ibu dan anak kena naik komuter sampai ke stesen Klang)
10. Stadium Sultan Suleiman (kena sampai sebelum pukul 12.00 tengahari)

Alhamdulillah, kami antara yang terawal sampai ke setiap 'check point'. Kalau diikutkan pada permulaan, kami antara top 3, mungkin dah tertulis bukan rezeki kami, beberapa peserta lain yang sampai awal juga dilihat tewas. Mengikut kajian kami sendiri antara faktornya adalah surat wasiat yang ringkas dan tidak menyentuh perasaan juri. Yang sampai lambat dan lebih pukul 12.00 tengahari, rata-ratanya mendapat tempat di antara nombor 1 dan 5 hadiah saguhati. Punyalah kecewa, mana taknya hadiah semua wang tunai. Tempat pertama, RM2,000.00 untuk satu kumpulan.



Di stadium sambil menunggu kumpulan lain sampai. Fatihah pun turut serta explorace bersama-sama kami.



Kakak Dija yang tak tahu duduk diam. Awal pagi bertudung, sampai je 'check point' 2 dah tanggal tudung.



Yang kat belakang saya, bertudung hitam tulah Kak Jue.



Sebelum acara penyampaian hadiah kepada pemenang, sedikit kata-kata ucapan daripada ADUN Selat Klang yang juga selaku EXCO Pendidikan, Y.B. Puan Dr. Halimah binti Ali.

Walaupun kecewa, tapi kami akur dengan keputusan. Next time kalau ada lagi explorace seperti ni, kami takkan lepaskan peluang untuk turut serta.






1 comments:

nORmAL said...

Salam kak shima.. nak tnya kat mana sya boleh dapatkan alamat umah ketua kampung delek sya nak buat cop.bermautautin...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...