Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Thursday, August 30, 2012

Menjelang Syawal

Persiapan menjelang Syawal 1433H buat saya pada tahun ni banyak tertumpu kepada rumah.  Maklumlah, pertama kali beraya di rumah baru.  Gambar persiapan raya untuk tahun 2012 ni kami rakam sebagai kenangan.  Mungkin tahun depan, susunatur dan dekorasi lain pula.















Seperti tahun-tahun sebelum, kek buah kukus menjadi pilihan saya.  Tahun ni saya mula mengukus kek bermula pada hari Rabu, 15 Ogos.  Walaupun meminjam pengukus mak yang bersaiz besar, kek kukus tetap perlu dibuat awal kerana saya perlu membuat 6 biji kek kukus tahun ni.  2 untuk pengasuh taska Fatihah dan 4 biji lagi untuk saya, mak, mertua dan biras.















Dalam bekas plastik dapat 6 biji.  Dalam bekas aluminium dapat 2 biji.















Hiasan dalaman yang ikut konsep sendiri.


Meja makan berkerusi 4 ni dibeli masa mula kahwin dulu.  Masih elok dan disebabkan itu kami masih gunakannya.  Insya'Allah tahun depan ada bercadang nak tukar kepada meja makan kerusi 8 pula.















Ruang menonton.  Langsir tu bukan beli siap tapi ditempah dengan mak usu saya yang kreatif.















'Cushion cover' sulam riben yang saya tempah dengan Halina Abd. Hadi menerusi facebook.  Mak Lang Lina panggilan beliau.  Orangnya amat merendah diri, walaupun berkerjaya.  Ramai yang memuji sulam riben ni, tapi saya tak berani nak berterus terang tentang harga.  Kalau ada yang berminat, boleh terus tanya dengan Mak Lang Lina sendiri.















Selain 'cushion cover' dan 'frame', 'table runner' ni juga ditempah dengan Mak Lang Lina.  Insya'Allah tahun depan nak tempah lagi untuk melengkapkan koleksi sulam riben saya.



















Susunan kerusi rotan yang ala-ala 'english style'.  Saya paling suka sudut ni.















Langsir yang siap awal tahun, tapi baru saya pasang sebab nakkan aura hari raya.

Syukur Alhamdulillah, setakat ini saya amat berpuas hati dengan apa yang kami ada.  Tinggal nak 'maintain' kekemasan dan kebersihan sahaja kerana bagi saya suasana persekitaran yang bersih amat mempengaruhi emosi dan kesihatan kita.







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...