Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Thursday, November 22, 2012

Mandi-Manda Di Sungai Bil

Sabtu lepas, 17 November 2012, kami sekeluarga ke Tanjung Malim, Perak bagi menghadiri majlis perkahwinan sepupu saya di Taman Bernam.  Mengambil kesempatan ke sana, kami singgah mandi-manda sekejap di Sungai Bil, Slim River yang perjalanannya mengambil masa dalam 30 minit dari pekan Tanjung Malim.  Keadaan persekitaran Sungai Bil dilihat tidak begitu terurus, walau bagaimanapun air sungai didapati tidak tercemar.  Pengunjung juga agak kurang, mungkin disebabkan faktor cuaca yang sekejap panas dan sekejap hujan gerimis.















Sungai Bil, kami mengambil tempat di hadapan rumah keluarga wartawan/pengacara TV3, Mazidul Akmal.  Sekejap sahaja kami disini, lebih kurang 1 jam sahaja bagi memenuhi permintaan kakak dan adik yang beria-ia nak mandi sungai.















Gembira budak berdua ni bila dapat berendam dalam air.















Mula-mula Hakim tak 'join' mandi.  Tapi disebabkan kelasakan budak berdua ni, akhirnya abah Hakim terpaksa juga membasahkan diri masuk ke dalam sungai.















Geram betul dengan mereka berdua ni, punyalah payah nak minta berhenti mandi.



















Fatihah yang  banyak songeh.  Siap cakap dengan saya, 'Kejap mama, lagi 2 minit adik mandi'.  Sambil tunjukkan 2 jari minta simpati saya supaya dapat sambung mandi lagi.



















Kakak yang semakin debab/tembam cuti sekolah ni.  Mana tak, tiap-tiap pagi breakfast roti canai kat kedai sebab ada yang rajin melayan dan membawa mereka berdua ke kedai.















3  beranak yang pantang jumpa air.















Mama love u all.















Proses memujuk mereka berdua naik ke atas.  Kalau hujan tak turun mungkin lebih lama mereka berendam dalam air ni.  Jadilah, walaupun sekejap dapat juga mereka mandi-manda di sungai.

Tanjung Malim, Perak merupakan kampung sebelah bapak saya.  Rumah arwah opah kami betul-betul berada di hadapan UPSI iaitu di Kampung Simpang Empat.  Sedara sebelah bapak saya tinggal merata tempat, di Tanjung Malim hanya Mak Yang, yang lain-lain berada di Ipoh, Terengganu, Kedah dan Johor.  Cuma kami adik-beradik lebih rapat dan mesra dengan saudara-mara di sebelah emak yang rata-rata berada di Klang, Selangor.







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...