Thursday, August 30, 2012

Menjelang Syawal

Persiapan menjelang Syawal 1433H buat saya pada tahun ni banyak tertumpu kepada rumah.  Maklumlah, pertama kali beraya di rumah baru.  Gambar persiapan raya untuk tahun 2012 ni kami rakam sebagai kenangan.  Mungkin tahun depan, susunatur dan dekorasi lain pula.















Seperti tahun-tahun sebelum, kek buah kukus menjadi pilihan saya.  Tahun ni saya mula mengukus kek bermula pada hari Rabu, 15 Ogos.  Walaupun meminjam pengukus mak yang bersaiz besar, kek kukus tetap perlu dibuat awal kerana saya perlu membuat 6 biji kek kukus tahun ni.  2 untuk pengasuh taska Fatihah dan 4 biji lagi untuk saya, mak, mertua dan biras.















Dalam bekas plastik dapat 6 biji.  Dalam bekas aluminium dapat 2 biji.















Hiasan dalaman yang ikut konsep sendiri.


Meja makan berkerusi 4 ni dibeli masa mula kahwin dulu.  Masih elok dan disebabkan itu kami masih gunakannya.  Insya'Allah tahun depan ada bercadang nak tukar kepada meja makan kerusi 8 pula.















Ruang menonton.  Langsir tu bukan beli siap tapi ditempah dengan mak usu saya yang kreatif.















'Cushion cover' sulam riben yang saya tempah dengan Halina Abd. Hadi menerusi facebook.  Mak Lang Lina panggilan beliau.  Orangnya amat merendah diri, walaupun berkerjaya.  Ramai yang memuji sulam riben ni, tapi saya tak berani nak berterus terang tentang harga.  Kalau ada yang berminat, boleh terus tanya dengan Mak Lang Lina sendiri.















Selain 'cushion cover' dan 'frame', 'table runner' ni juga ditempah dengan Mak Lang Lina.  Insya'Allah tahun depan nak tempah lagi untuk melengkapkan koleksi sulam riben saya.



















Susunan kerusi rotan yang ala-ala 'english style'.  Saya paling suka sudut ni.















Langsir yang siap awal tahun, tapi baru saya pasang sebab nakkan aura hari raya.

Syukur Alhamdulillah, setakat ini saya amat berpuas hati dengan apa yang kami ada.  Tinggal nak 'maintain' kekemasan dan kebersihan sahaja kerana bagi saya suasana persekitaran yang bersih amat mempengaruhi emosi dan kesihatan kita.







Wednesday, August 29, 2012

Projek Menjahit

Saya memang suka kepada hiasan dalaman rumah.  Kalau boleh semua benda saya nak tersusun rapi dan beralas.  Jadi, projek pertama saya setelah memiliki 'portable sewing machine' jenama Singer adalah menjahit alas/penutup oven dan peti sejuk.



































Mesin jahit 'portable' atau mudah alih jenama Singer yang mempunyai 7 pilihan corak jahitan ni saya beli sebelum puasa. Kalau tak silap pada awal bulan Julai.  Minat nak menjahit ni datang berkobar-kobar bila mana saya melihat design gaun budak yang cantik-cantik dan langsir.

Sebelum beli mesin ni, mak saya yang sememangnya menerima tempahan jahit dan mempunyai beberapa anak murid yang belajar menjahit dengan beliau semasa muda dahulu ada menasihatkan kalau nak beli mesin jahit, beli yang biasa @ manual je, tak payah guna elektrik.  Tapi disebabkan rasa teringin nak memiliki mesin jahit elektrik kerana saya dah merasa menjahit guna mesin jahit singer manual mak yang agak berat ketika menjahit seluar dan cushion cover, makanya mesin jahit elektrik tetap menjadi pilihan utama saya.

Kalau diikutkan seni menjahit ni memang ada pada keluarga kami.  Mak dan semua adik beradik perempuan @ mak cik-mak cik saya semuanya pandai menjahit dan mengambil tempahan walaupun mereka mempunyai kerjaya masing-masing.  Tapi seni atau kemahiran menjahit ini tidak turun kepada kami adik-beradik.  Insya'Allah dengan galakan dari Hakim, saya akan menjahit paling tidak sarung bantal, langsir dan seluar tidur.  Itu azam saya untuk tahun akan datang.





Tuesday, August 28, 2012

Rumah @ Pondok Orkid Sempena Raya

Akhirnya pokok orkid saya dah ada rumah.  Projek membuat rumah orkid oleh Hakim sendiri ni dimulakan 2 minggu sebelum hari raya.  Mujur dapat disiapkan beberapa hari sebelum raya.  

Saya memang peminat pokok orkid.  Dari dulu saya menyimpan hasrat untuk menjadikan tanaman orkid sebagai hiasan halaman rumah kami.  Setakat ni saya ada kira-kira 15 pasu pokok orkid yang dibeli di merata lokasi antaranya Sungai Buloh, Ikea dan 'nursery' berdekatan kawasan kami.




























































































Terima kasih sayang kerana berusaha menyiapkan rumah untuk orkid-orkid ni.  






Monday, August 27, 2012

Ganjaran @ Hadiah Buat Khadija

Ganjaran/hadiah/insentif berupa basikal kepada Khadija oleh abah disebabkan Dija dapat habiskan puasa selama 28 hari setengah (Dija hanya puasa 1/2 hari pada hari pertama puasa).  Syukur Alhamdulillah dan tahniah buat Khadija kerana dapat menahan dari makan dan minum dalam tempoh yang agak panjang pada usia 5 tahun.  Mama dulu pun, umur 7 tahun baru habis puasa sebulan.



















Taraaa, ni lah basikal baru Dija.  Cuma yang tak boleh tahan tu, basikal Dija masih beroda 4.  Takut jatuh katanya kalau takde roda kat belakang.



















Basikal lama Khadija yang dibeli semasa di usia 2 tahun, sekarang diberikan kepada adik Fatihah.















Pandai 2 beradik ni menyusun basikal mereka selepas bermain.






Monday, August 13, 2012

Rezeki Di Bulan Ramadhan

Walaupun dalam bulan puasa, aktviti hujung minggu masih berjalan seperti biasa.  Mengemas di dalam dan luar rumah, mengemop lantai dan membersihkan halaman rumah adalah antara aktiviti yang mesti saya buat pada setiap hujung minggu.  Memang memenatkan tetapi disebabkan saya bukanlah jenis yang suka rumah bersepah @ berhabuk, makanya kenalah saya rajinkan diri.

Berbalik kepada tujuan entry ini ditulis.........Khadija kami daftarkan untuk memasuki pertandingan mewarna anjuran?  Saya tak berapa pasti tapi salah satu daripadanya di bawah Persatuan Tadika Islam dan ADUN Selat Klang.  Program diadakan pada hari Ahad, 12 Ogos 2012 bertempat di perkarangan Masjid Al-Amin, Kampung Delek Baru.  Pada mulanya memang malas juga nak sertai, dahlah program diadakan pada hujung minggu, tarikh pula seminggu lagi nak raya.  Dah tentu saya dan Hakim sibuk dengan agenda mengemas rumah kami yang tak pernah sampai ke penghujungnya.  Semakin nak dekat raya ni, ada sahaja yang nak dikemaskan.

Rupa-rupanya program ni diadakan bersempena dengan pengagihan skim bantuan tadika Selangor @ TUNAS iaitu kepada keluarga yang mempunyai anak di tadika dan berpendapatan seisi keluarga RM1,500.00 sebulan.  Selain pertandingan mewarna, program turut diimarahkan dengan ceramah motivasi keibubapaan iaitu cara mendidik anak oleh Ustaz Uda Kassim dan Puan Muna Izzah Dato' Fadzil Noor.















Saya anggarkan dalam 200 murid tadika yang menyertai pertandingan mewarna ni.  Punyalah riuh-rendah keadaan di perkarangan masjid pagi tu dengan suara kanak-kanak tadika ini.















Khadija yang bersemangat nak masuk pertandingan tetapi disebabkan keletihan bangun sahur, tu yang nampak macam 'moody' je.















Ramaikan?  Program dibantu oleh sukarelawan dan pelajar dari UNISEL.















Pertandingan bermula.  Khadija tidak habis mewarna pun gambar yang diberikan atas alasan penat dan ibu jari luka.  Kesian Dija, mungkin sebab terlalu fokus mewarna, tu yang buat dia letih.  Akhirnya Khadija tidak mendapat sebarang tempat dalam pertandingan tu.  Takpelah Dija, yang penting Dija ada semangat untuk bersaing.  Mama tetap bangga walaupun Dija kalah.















Surprised untuk kami sekeluarga, inilah yang dinamakan rezeki kami di bulan Ramadhan ni.  Kami tak pulang dengan tangan kosong.  Selain dapat pahala menghadiri majlis ilmu, kami telah memenangi hadiah utama cabutan bertuah.  Syukur Alhamdulillah, sebuah TV LED 22" jenama Hitachi.   















Abah @ Hakim dengan TV LED yang dimenangi.  Khadija pula dengan buku cerita bertajuk Pinocchio bersaiz A3 sebagai saguhati penyertaan.  Kami sekeluarga amat bersyukur dengan rezeki daripada Allah S.W.T.  Pesan saya pada diri sendiri, janganlah kedekut atau takut untuk bersedekah, Insya'Allah kalau kita rajin bersedekah, Allah akan kurniakan kita rezeki yang lain dan salah satu darinya dengan cara sebegini.  Syukur Alhamdulillah.






Wednesday, August 1, 2012

Ramadhan Kami 1433H

Cepat betul masa berjalan, dah 12 hari rupanya umat Islam berpuasa.  Syukur Alhamdulillah.  Insya'Allah Ramadhan saya kali ni lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya kerana saya bertekad untuk tidak meninggalkan walau satu waktu solat pun dan membaca Al-Quran pada setiap waktu kelapangan.  Mungkin banyak didorong oleh Hakim dan tambahan pula Khadija dan Fatihah semakin besar dan tak mengganggu ibadat kami.  Apa yang menyeronokkan kami pada tahun ni, Khadija dah mula berpuasa penuh.  Sehingga 12 Ramadhan, hanya 1 hari iaitu hari pertama sahaja Khadija berpuasa separuh hari, manakala hari lainnya, alhamdulillah dapat dihabiskan.  Itu pun jenuh abahnya Hakim memujuk dan melekakan Khadija terutama pada waktu-waktu hampir berbuka.  Walau macam mana pun saya bersyukur dan berbangga kerana pada usia 5 tahun, Khadija dah tahu erti puasa dan dapat melaksanakannya.  Khadija juga menunjukkan minat membaca Al-Quran setiapkali kami membaca Al-Quran.  

 













Gambar ni saya rakam semasa Khadija duduk di dalam peti ais sebab panas katanya.  Saya ada tanya, Khadija ada curi-curi minum @ makan tak?  Allah melihat apa yang kita lakukan.  Mujur Khadija ni dengar nasihat, setakat  ni tiada tanda-tanda dia mencuri-curi minum @ makan.
 














Setiap apa yang Khadija buat, 'informer' saya iaitu Fatihah akan mengadu.  Kadang-kadang tu geram juga, sikit-sikit si Fatihah beritahu saya apa yang kakak buat.  Kadang-kadang tu tak boleh percaya juga si Fatihah, ada sekali tu, dia 'offer' kakak Dija air susu dia yang tak habis suruh kakak perhabiskan.  Memang tak boleh percaya.  Nasib baik kakak Dija tak ambil sebab dia tahu dia berpuasa.  















Adik Fatihah yang nakal ada je aktiviti dia dalam bulan puasa ni.  Disebabkan bulan puasa, siang hari kami tak masak.  Makanya, Fatihah hanya minum susu, makan biskut atau roti je.  Tu yang bila petang je nak berbuka dialah yang paling sibuk kat meja makan.  Minta perhatian.  Kadang-kadang tu naik bengang saya.  















Siap 'offer' kat saya gula-gula.  Sabar jelah budak tak puasa ni.  Fatihah ni saya lihat semenjak duduk di Taska ni, selera makan makin bertambah.  Mungkin disebabkan di Taska ada ramai kawan, tu yang berselera makan tu.















Ni pula gambar percubaan saya membuat apam gula hangus.  Apam ni dibuat pada hari pertama puasa.  Adunan yang mula-mula dibancuh menghasilkan apam yang gebu.  Tapi adunan kedua yang saya bancuh 2 kali ganda tidak berapa naik apamnya.  Tak tahulah mana silapnya.  Buat banyak sebab nak hantar rumah mak dan rumah mak cik.















Rupa apam gula hangus @ karamel yang gebu.  Rasa pun ok tak berapa manis.















Aktiviti membuat donut untuk berbuka pada hari kedua.  Tapi bukan saya, kali ni Hakim.















Hasil adunan dapat menghasilkan hampir 40 biji donut.  Disebabkan terlalu banyak, sebahagiannya dibawa Hakim ke surau.









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...