Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, March 12, 2013

Aktiviti Lasak

Gambar-gambar yang saya rakam bila mana Khadija dan Fatihah diberikan 'green light' untuk bermain di luar.  Dia orang berdua ni memang suka kalau dapat lepas bermain di luar.















Ketika menyibuk mengacau abah dengan projek menyimennya kira-kira 2 bulan lepas.















Dija dengan cangkulnya.  Fatihah pula dengan tangan menguis-nguis pasir.















Aktiviti berbasikal ni pula pada hari yang lain.  Khadija yang masih mengayuh basikal dengan roda 3.  Penakut dia ni, masih tak pandai nak imbangkan badan.















Hakim seorang abah yang punya tahap kesabaran yang tinggi.  Sangat menjiwai anak-anak.  Walaupun cuma 5 minit je dapat berbasikal sehingga ke jalan hadapan, Khadija saya lihat sangat berpuas hati.  Kelebihan Hakim yang saya lihat, cuba memenuhi permintaan anak sedaya-upaya walaupun dia keletihan.  Di situ memang saya bagi Hakim markah 99.99%.  Lagi 0.01% saya nilaikan kekurangannya bila mana permintaan anak tak akan dihiraukan kalau dia dah lena tidur.

 


Fatihah menunggu kakak di pintu pagar.  Sambil pegang botol susu kakak.















"Nah kakak, susu kakak".















Khadija yang masih minum dalam botol susu pada umur 6 tahun.  Ni tahun akhir mama bagi kamu can minum dalam botol susu.  Tahun depan, 'no more' botol susu ok.  Bukan kami tidak pernah ajar dia minum susu dalam cawan,  tapi 'result'nya susu tak diminum langsung.  Khadija dan Fatihah sebenarnya masih minum susu Anmum dalam usia ini.  Paling kurang 5 pek susu Anmum untuk mereka tiap-tiap bulan kami peruntukkan.  Ianya untuk pastikan mereka mendapat kebaikan daripada nutrien yang terkandung dalam susu.  Buktinya mereka jarang sekali demam, batuk atau selesema.















Pandai pula malu.  Botol susu hanya bila di rumah kami dan rumah wan sahaja.















Fatihah yang panjang akal.  Pandai nak membuli abah, minta tolong tolakkan basikal.















Bila permintaan dia tak kami hiraukan.  Mulalah merengek dan terjerit-jerit.  Sabar jelah.















Sekali-sekala dapat main di luar.  Biasanya duduk memerap depan televisyen, tak  habis-habis menonton Upin Ipin.  Bagus untuk mereka juga sebenarnya aktiviti di luar ni sebab bila badan dah cergas otak pun secara tak langsung menjadi lebih cerdas.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...