Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Friday, June 7, 2013

Budaya Membaca

Terima kasih abah yang berusaha membudayakan minat membaca samada Al-Quran, buku pendidikan, buku cerita atau majalah.  Maklumbalas yang diberikan oleh Khadija dan Fatihah juga agak positif yang mana mereka telah menunjukkan minat ke arah tersebut.  Oleh yang demikian, kedai bukulah menjadi salah satu lokasi yang akan kami tujui di 'shopping complex'.

Antara gambar yang saya rakam di beberapa lokasi yang berlainan bagi memberi galakkan dan memupuk minat membaca kepada mereka berdua.

















Lokasi di kedai buku Popular, AEON Bukit Tinggi Klang.  Khadija merengek-rengek selagi tak dibawa ke kedai buku.

















Fatihah yang masih belum pandai membaca.  Paling lama 5 minit dia akan fokus pada gambar di dalam buku.  Mungkin bila dah pandai membaca dia akan lebih fokus.  Insya'Allah, dia juga akan kami pastikan dapat membaca seperti Khadija pada usia 5 tahun nanti.

















Fatihah dah mula mengacau abahnya membaca.

















Meredakan keboringan Fatihah, abah turut sama duduk bersila.

















Budaya membaca diteruskan di rumah.  Bagi memupuk minat tersebut, kami pun kena sama-sama membaca.

















Fatihah yang senang hati.  Perkembangan positif buat Fatihah, dia dah tak pakai 'diaper' lagi samada siang atau malam.  Walaupun agak lewat pada usia 3 tahun 9 bulan, tapi bagi mama ia satu pencapaian yang baik.  Tahniah Fatihah!

















Gambar ni pula dirakam semasa kami ke Pesta Buku Selangor 2013 di SACC Mall yang berlangsung pada 24 Mei hingga 3 Jun lepas.  Khadija dan Fatihah yang paling teruja dan tak sabar-sabar setiap hari mengajak kami ke sana.

















Memilih sambil membaca buku yang ada.

















Kami belikan Khadija 5 buah majalah komik Upin dan Ipin yang berharga RM1.00 setiap satu.  Edisi yang lepas.  Bolehlah dibuat bahan bacaan.  Yang kelakarnya si Fatihah......... membaca kartun Upin Ipin tu dengan dialog yang dia reka sendiri. 

















Dengan pembelian sekurang-kurangnya RM30.00, pengunjung layak menyertai cabutan bertuah berupa iPad mini.  Khadija bila tahu ada hadiah iPad beria-ia suruh kami isi borang.  Manakan tidak, mama dan abahnya tak akan belikan dia iPad.  Kami berprinsip tak nak mereka berdua leka dengan 'gadget' tersebut yang mana dah tentunya nanti minat membaca buku dan mengaji Al-Quran sukar kami pupuk.

















Dapat belon dari 'booth' wakaf Al-Quran.  Syukur Alhamdulillah, sempat juga kami wakafkan Al-Quran atas nama kami berempat.

















Selesai menjelajah ke semua 'booth', kami 'window shopping' pula di Kompleks PKNS.  Khadija dan Fatihah membaca majalah Upin dan Ipin sementara menunggu abah derma darah di dalam program anjuran pihak kompleks. 

















Hasil belian buku untuk Khadija.  Buku 20 sirah hidup Rasulullah S.A.W. tu harga asal dalam RM29.++.  Selepas diskaun kami dapat RM26.++.  Buku koleksi cerita popular dan klasik lebih kurang setebal 50 mukasurat.  Khadija dapat habis baca semua cerita dongeng di dalamnya dalam masa 2 hari.  Teringat masa saya kecil dulu, ada juga buku cerita dongeng yang mak usu kami belikan untuk saya dan kakak.  Cerita cinderella, anak itik hodoh dan macam-macam lagi.  Sampai sekarang saya terbayang lagi buku tu walaupun dah entah ke mana.

Lepas ni, 'target' kami nak beli almari buku untuk ditempatkan di ruang tamu yang mana satu sudut akan kami khaskan sebagai mini 'library' rumah kami.  Insya'Allah.





0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...