Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Sunday, June 23, 2013

Family Day Abah

Sabtu, 22 Jun 2013...... hari yang memenatkan kami.  Penat dengan tuntutan program yang tergesa-gesa diadakan sebelum menjelang puasa.  Program Hari Keluarga Jabatan Penguatkuasa @ Retreat dan satu lagi menghantar Khadija yang terpilih ke peringkat saringan untuk Pertandingan Hafazan sempena Festival Warisan Rasul dan Anbiya' bertempat di Kompleks Taman Seni Islam Selangor.  Mujur Ustaz Ahmad yang bawa Khadija ke lokasi tersebut.  Kalau tidak, memang tak cukup tanahlah kami nak bergegas ke sana ke mari dalam satu masa.  
















Di lokasi hari keluarga iaitu di Kolam Renang MPK, Pandamaran. Terpaksa pergi terlebih dahulu membawa Fatihah.  Manakala saya, uruskan penghantaran Khadija.  Kira-kira jam 9.00 pagi baru saya ke lokasi bagi memberikan sokongan kepada program.
















Cuaca tidak sihat untuk aktiviti di luar.  Jerebu yang agak teruk. Namun, program terpaksa diteruskan kerana ianya telah dirancang lebih awal.  Komen saya kepada situasi jerebu ini......... sedarlah wahai pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab melakukan pembakaran terbuka di Sumatera, Indonesia.  Keadaan jerebu yang teruk akan melumpuhkan perjalanan aktiviti seharian kita.  Jarak penglihatan yang terhad akan menyukarkan pemanduan, batuk, demam dan masalah pernafasan.  Kesian kepada kanak-kanak dan warga emas khususnya yang menghidap asma/lelah/semput.











Dapat nasi lemak untuk 'breakfast' sebelum 'game' bermula.








Walaupun tidak sampai separuh daripada bilangan kakitangan di Jabatan Penguatkuasa yang hadir, program tetap berjalan dengan lancar.  Tuan Timbalan YDP/Setiausaha MPK amat 'sporting' turut meluangkan masa hadir untuk perasmian.  Sebelum meninggalkan lokasi, beliau sempat diuji dengan permainan baling telur berpasangan dengan Pengarah Penguatkuasa.















Berkumpul di dalam kumpulan yang dibahagikan kepada beberapa warna.  Hakim dalam kumpulan rumah kuning.















'Game' cari duit syiling dalam tepung.















Semua 'game' kami turut serta.  'Game' pertama saya sertai adalah sepit seberapa banyak kacang guna chopstick.  Dalam tak pandai pegang chopstick, dapat juga saya sepit 44 biji kacang dalam masa 2 minit kalau tak silap saya.













Rupa-rupanya taklah susah sangat guna chopstick ni.  Selalunya kalau kami makan 'steamboat' pun, saya memang takkan pakai chopstick.  Lebih selesa gunakan garfu dan sudu sahaja.















Farah sedang buat kiraan.  44 biji kesemuanya.
















Ni 'game' ketiga saya sertai.  'Game' kedua adalah berpasangan dengan Hakim iaitu baling telur.  Kalau pecah dikira kalah.  Untuk 'game' yang ni, kami dikehendaki mengopek kulit bawang putih.  Kena gunakan tangan untuk mengopek sebanyak mana yang boleh dalam masa 5 minit. Kalah juga, saya hanya dapat kopek 16 ulas sahaja. Pemenang untuk 'game' ni dapat kopek 80 lebih ulas bawang putih dalam tempoh 5 minit.
















Tiup belon untuk acara kanak-kanak 7 tahun ke atas.















Fatihah yang boring sebab keseorangan.  Kakak Dija tak ada.  Kasut yang Fatihah pakai tu sebenarnya besar sebab kasut kakak Dija yang dah tak muat.  Kesian Fatihah selalu dapat barang 'second hand'.















Aktiviti untuk kanak-kanak 6 tahun ke bawah, mewarna.  Fatihah yang masih belum pandai nak warna kemas-kemas.  Tapi ada kemajuan, dia nampak dah boleh fokus dan pegang pensil betul semenjak dah  tadika ni.















Acara terakhir iaitu itik buta yang dimainkan di dalam kolam renang. Sebelum acara ni, saya dan Hakim serta acara 'Do You Love Me'. Hakim kena tulis jawapan bagi soalan yang bersangkutan dengan saya dan kemudiannya akan dipadankan dengan jawapan saya samada tepat atau tidak.  Kelakar, tak ada satu pun yang betul.  Antara soalannya, siapa pelakon lelaki yang diminati dan negara yang ingin dilawati.  Memang kami tak pernah bincang pun pasal benda ni. Ok apa?  Dari jawapan yang salah tu juga, akan mengingatkan kami untuk lebih peka antara satu sama lain.  Berfikir secara positif lebih baik daripada menganggap yang bukan-bukan.














Agak bosan.  Tiada satu hadiah pun berjaya dibawa balik.  Memang tak ada rezeki untuk kami, cabutan bertuah pun tak berpihak kepada kami.  Menurut Hakim, biarlah menjadi kakitangan yang 'sporting' dengan memberi sokongan di dalam program seperti ini sekiranya ada kelapangan masa. 

'Result' penyertaan ke peringkat akhir pertandingan hafazan yang dijangka diadakan pada 29 Jun ini masih belum terima.  Samada Khadija terpilih atau tidak, ianya akan dimaklumkan kemudian, kata Ustaz Ahmad.  Bukan sedikit penyertaan ke peringkat saringan. Nombor giliran Khadija sahaja 62.  Memang saingan yang cukup sengit.  Mudah-mudahan ada rezeki Khadija untuk turut serta dalam pertandingan itu nanti.  Khadija ada minta kami doakan untuk dia terpilih memasuki akhir.  Insya'Allah, Dija..... kami yakin Dija boleh.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...