Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Wednesday, June 5, 2013

Orkid dan Bonsai

Gambar semasa bunga-bunga orkid di laman rumah kami sedang berkembang.  Sejuk pandangan mata bila halaman rumah dalam suasana begini.








































Untuk pokok orkid tu, saya beli baja jenis berbiji kecil macam biji sawi dan jenis sembur untuk menggalakkan bunga.  Ada kalanya saya jirus dengan air basuhan beras.


















Pokok ni saya tak tahu apa namanya.  Tapi pokok di hasil semaian mak khas untuk menghiasi halaman rumah kami.  Memang tak putus pokok ini mengeluarkan bunga.  Menurut mak, kalau tak putus berbunga tu tandanya ada 'ong' kepada tuan pokok.  Wallahualam.

















Pokok bonsai yang masa beli dulu saiznya 1/3 daripada saiz sekarang.  Membesar dengan jayanya di dalam pasu sehinggakan akarnya pun dah mencengkam ke bahagian tanah.

















Koleksi bonsai yang ditanam dan dibentuk sendiri oleh Hakim.  

Seronok bila tengok tanaman menjadi.  Cuma tanaman landskap di bahagian luar pagar...... kami lihat tidak membesar setelah hampir 2 tahun ditanam.  Pokok pinang dan pokok buluh yang masih sama seperti mula-mula ditanam dulu.  Mungkin sebab keadaan tanah yang berbatu-batu menyukarkan akar pokok untuk membesar.  Apa-apa pun, tengok bajet yang ada....... beli dan terus membeli lagi pokok-pokok lain untuk menyerikan halaman kami.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...