Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, July 9, 2013

Kisah Rambut dan Telinga

Khadija dan Fatihah berambut baru.  Ini semua kerja abah mereka yang menurut sangat kata anak.  Fesyen rambut pun atas pilihan mereka berdua.  Anak abahlah katakan.  Tak hairanlah kalau saya katakan mereka berdua amatlah rapat dan manja dengan abah mereka berbanding saya.  Tapi dalam manja, sekali sahaja abah mereka bersuara, mereka akan patuh.

















Bertindik telinga di kedai emas Poh Kong, Tesco Bukit Tinggi, Klang. RM15.00 untuk seorang.  Agak murah berbanding di Wah Chan yang mana RM25.00 untuk seorang.

Jaga kedai emas berbangsa Nepal kat belakang tu pandang je.  Saya tanya samada boleh ambil gambar ke tidak di situ, dia tak jawab sepatah pun.  Mungkin tak faham.

















Fatihah yang menahan sakit.  Masa kat kedai bukan main 'cool' je dia. Masuk je dalam kereta, terus merengek sakit.

















Khadija sebenarnya 2 tahun lepas dah bertindik telinga.  Tapi disebabkan anting-anting yang dipakai seringkali tertanggal, saya terus tak pakaikan dia anting-anting.  Anting-anting emas yang ada pula diambil pencuri yang memasuki rumah kami akhir tahun lalu. Terus lubang telinga Khadija tertutup disebabkan lama tak pakai anting-anting.  Bila mendengar saya nak tindikkan mereka berdua, terus kedua-duanya  menagih janji, tak sabar nak bertindik.  Kalau dah perempuan tu, memang tak dapat nak dielakkan suka dengan benda yang cantik dan asyik nak melaram je.

















Pada sebelah petang di halaman belakang rumah.  Khadija yang amat rajin membantu abahnya tak kiralah abah tengah buat apa.  Masa ni, abah tengah cabut rumput kat belakang rumah.  Apa lagi, mulalah dia tunjuk rajin.  Sekali sahaja abah dia suruh dia pungut limau kasturi, terus sahaja dia patuh.

Kalau tiada abahnya di belakang rumah, saya memang tak benarkan mereka berdua ke situ, bimbang sekiranya ada binatang berbisa, maklumlah kawasan berhampiran bersemak-samun.

















Masa ni saya siap usik Khadija.  "Kalau abah suruh buat apa je mesti Dija tolong.  Tapi kalau mama suruh banyak kali, buat tak tahu je". Apa lagi Hakim terus je jawab, "Anak abah, memanglah macam tu."

















Hasil pungutan limau kasturi daripada sepohon pokok yang tingginya di paras bahu Khadija.  Itu baru sepohon pokok, kalau ada beberapa pohon, mesti berkilo-kilo hasilnya.  

Khadija 'frust' sebab tak terpilih masuk pertandingan akhir hafazan tempoh hari.  Tapi tak apalah Dija, mama tahu Dija dah cuba yang terbaik.  Dija bukan tak bagus, disebabkan baguslah Ustaz Ahmad senaraikan nama Dija ke sana.  Insya'Allah lain kali kalau ada peluang, cuba lagi.

Harapan saya buat mereka berdua menjelang Ramadhan ini,  Dija dapat habiskan puasa penuh seperti tahun lepas.  Fatihah pula saya tak harapkan dia berpuasa lagi kerana belum pun masuk usia 4 tahun, nanti buat 'tension' je kami bila dia merengek nakkan susu. 







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...