Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Thursday, January 23, 2014

Perarakan Maulidur Rasul























Alhamdulillah, kami sekeluarga berkesempatan menghayati sambutan Maulidur Rasul tahun ni.  Bermula dengan menghadiri program ceramah di surau kariah kami, Surau Haji Sulaiman, Kampung Delek Kiri dan diikuti dengan program perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul DUN Selat Klang yang dianjurkan oleh Masjid Darul Muttaqin, Kampung Sungai Udang.
















Program perarakan pada 19 Januari 2014 bermula dari tapak Masjid Nurul Iman,Telok Gadong yang terletak di hadapan rumah wan.  

Memang meriah suasana pada pagi tu.  Depan rumah wan, penuh dengan kenderaan dan peserta perarakan.  Difahamkan seramai lebih kurang 1600 orang yang terdiri daripada kontigen yang mewakili Masjid, Surau, Pejabat Kerajaan, Sekolah, Tadika dan NGO yang menyertai perarakan ini.
















Peserta mula berarak.  Abah Hakim juga turut serta dalam perarakan bersama kontigen dari Surau Haji Sulaiman.  Tapi gambar abah Hakim satu pun tak sempat dirakam.














Kontigen yang mewakili Majlis Perbandaran Klang.  Kalau dulu abah Hakim antara salah seorang daripada peserta kontigen MPK, tapi sekarang dia kata, biarlah dia berarak mewakili komuniti di kariah kami tinggal pula.

Tahniah kepada kontigen MPK kerana telah menjadi Johan dalam perarakan Maulidur Rasul DUN Selat Klang. 

 




















 
Fatihah antara salah seorang peserta yang mewakili kontigen perarakan Tadika Ceria Az-Zahrah.
















Disebabkan berdiri terlalu lama lebih kurang 40 minit, Fatihah mula buat perangai.








Mujur kontigen dari tadika hanya berkumpul dan mula berarak dari Simpang Empat, Sungai Udang.  Kalaulah disuruh berarak dari Masjid Telok Gadong, mesti ramai yang buat perangai.

Khadija pun turut serta sebagai peserta kontigen.  Terima kasih Ibu Zarah dan 'teacher' yang memberi ruang dan peluang untuk Khadija bersama-sama dalam barisan peserta.


















Adik Muaz sebagai ikon utama kontigen TCAZ.  Beruntung adik Muaz sebab dia disorong, tak perlulah dia berjalan.


Khadija beria nak turut sama berarak sebab 2 kawannya pun ada bersama iaitu Aisyah Tihani dan Aisyah Sofea.



















Selesai berarak, anak-anak tadika ditempatkan di ruang legar masjid.















Y.B. Dr. Hajjah Halimah binti Ali beramah mesra dan menyakat adik Muaz.  Tahniah kepada kontigen TCAZ kerana mendapat Naib Johan di dalam Anugerah Perbarisan Terbaik kategori tadika.

Alhamdulillah, surau dan masjid di kawasan DUN kami memang aktif dengan program dan majlis ilmu seperti ini.  Yang penting, penghayatan mengenai junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W. ada di dalam jiwa kami yang mana selawat buat Nabi Muhammad S.A.W. adalah sepanjang masa dan bukan semasa Maulidur Rasul sahaja.

Banyak kelebihan yang diperolehi apabila kita berselawat dengan penuh keikhlasan ke atas Nabi Muhammad S.A.W.  Antaranya, sepertimana yang dijelaskan di dalam beberapa sabda Nabi Muhammad S.A.W. ~

1.  “Barang siapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat, nescaya Allah S.W.T. akan berselawat ke atasnya sepuluh kali.” (Hadith riwayat Imam Muslim)

2.  “Orang yg lebih baik disisiku di hari kiamat adalah org yg paling banyak selawatnya kepadaku.” (Hadis riwayat Tirmizi)

3.  “Hari yang terbaik bagi kamu adalah hari Jumaat; jadi perbanyakkan selawat pada hari tersebut.  Maka sesungguhnya selawat yang kamu ucapkan akan dibentangkan kepadaku.  Para sahabat bertanya "Bagaimana pula selawat kami dibentangkan kepadamu sedangkan tubuhmu sudah hancur."  Beliau bersabda "Sesungguhnya bumi tidak makan jasad anbiya."  (Hadis Riwayat Abu Daud)

4.  “Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat."  (Hadis riwayat Tabrani)

5.  Dari Abu Hurairah r.a berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda dengan maksud “Janganlah kamu jadikan kuburku sebagai tempat perayaan dan berselawatlah kepadaku, maka sesungguhnya bacaan selawatmu itu akan sampai kepadaku di mana sahaja kamu berada.” (Hadis riwayat Abu Daud)

Jelas sekali melafazkan selawat ke atas Nabi Muhamad s.a.w. adalah suatu ibadah yang terpuji yang amat disukai oleh Allah S.W.T. dan para malaikatNya serta sangat dianjurkan sebagai suatu penghormatan dan memohon rahmat kepada Nabi S.A.W.

Apa lagi, jom kita berselawat!






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...