Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, July 21, 2015

Berdeko-Deko Sempena Aidilfitri

Deko-deko atau hiasan rumah sempena Aidilfitri tahun ni agak sederhana selaras dengan ekonomi yang tidak menentu di luar sana.  Sebagai rakyat dan isi rumah yang peka dengan perkembangan ekonomi global, saya kenalah bijak menguruskan ekonomi keluarga juga.

Berbalik kepada cerita mengenai deko-deko, ia sebenarnya satu perkara yang amat memenatkan kerana selagi belum menjelang 1 Syawal, selagi itulah saya akan terus membersihkan habuk dan memvakum segenap ruang yang ada di rumah kami.  














Dalam pada berjimat, ada juga perabot bertukar baru tahun ni.

Set meja makan 6 kerusi daripada kayu jati.  Set meja makan ini merupakan model yang lama.  Kalau diikutkan memang saya tak berapa berkenan dengan rekabentuknya tetapi disebabkan harga yang ditawarkan dibawah bajet yang ada dan setelah ditimbangtara bersama, kami sepakat mengambil set ini bagi menggantikan meja makan 4 kerusi yang lama.













Bagi menaikkan seri, saya tambahkan alas di bahagian kerusi.













Ada beberapa perubahan dari segi kedudukan kerusi pada tahun ini.














'Table runner' yang dijahit oleh mak usu.  Biji-biji kristal yang dibeli di KK Home diletakkan di dalam balang kaca bagi menaikkan seri di meja ini.














Pandangan dari sudut berlainan. 



Tahun ni lebih bertemakan warna 'pink' dan 'maroon'.














Kedudukan kerusi rotan yang berubah setiap tahun.


Kerusi panjang yang diubah ke tepi dinding diserikan dengan pemasangan permaidani kecil yang pertama kali dipakai setelah hampir 3 tahun dibeli di Ikea.


Langsir dapur juga berwajah baru tahun ini.

Memang puas walaupun hanya dekorasi yang serba ringkas pada tahun ini.  Rasanya tahun ini saya lebih berjimat berbanding tahun-tahun sebelum ini.  Alhamdulillah.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...