Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, December 28, 2015

Day 2 ~ Desaru > Johor Bahru < Desaru

Seperti percutian yang lain, hari kedua seawal jam 7.00 pagi kami dah keluar bilik.  Alhamdulillah, mereka bertiga tak banyak kerenah sebab telah terdidik bangun awal pagi dan ianya menjadi rutin walaupun pada hari cuti. 


Bergambar dulu di lobi hotel sebelum memasuki kafetaria.


Kami yang comel lote.














Abah Hakim yang tersangatlah memahami. Syukur dikurniakan beliau menjadi suami dan abah buat kami. Sangat penyabar melayan kerenah kami berempat.  














Khadija dan Fatihah dapat makan koko krunch dan cornflakes bersama susu dah cukup bagi mereka. 


Mama ke hulu ke hilir mengambil makanan.


Baru dapat duduk menikmati pilihan makanan pertama.  Secara keseluruhan, menu pagi di kafetaria ini tidak banyak pilihan.  Menu biasa sahaja, nasi lemak, mee goreng, sosej, telur goreng, lontong dan bubur nasi. Rasanya tiada sesuatu yang lain dari yang lain di sini. Apa pun, Alhamdulillah...... perut kami terisi sebelum memulakan jalan-jalan cari makan di Johor Bahru.


Bergambar di pokok Krismas di lobi hotel.  Biasalahkan, bila bercuti hujung tahun.  Rata-rata hotel akan mendekorasikan lobi mereka dengan hiasan sambutan Krismas.














Perut tengah kenyang.  Sebelum memulakan perjalanan, layan budak-budak yang nak main dahulu.














Kalau dah 'boy' tu... 'boy'lah jugakan?  Memanjat tak dapat dielakkan.














Lasak sungguh.  Ada sahaja akal dia nak buat sesuatu.























Memenuhi permintaan Khadija dan Fatihah. Teringin nak merasa main benda ni.  Bagilah can sekali.  Bab ni abah Hakim marah sungguh bila saya layankan belikan token.  Kata dia, jangan diajar walau sekali nanti akan terbiasa.


Jadilah merasa walau sekalikan?














Selesai urusan abah Hakim di JPJ Johor Bahru bagi tukar nama motor scrambler zaman Azroy daripada pemilik asalnya, kami meneruskan jalan-jalan sekitar Johor Bahru.  Dah puas meneroka di sekitar Danga Bay yang sedang dalam proses dinaitaraf, kami singgah ke Plaza Angsana melihat-lihat kalau-kalau ada yang boleh dibeli untuk dibuat kenangan.














Pekena nasi beriyani gam di salah sebuah restoran di bawah Plaza Angsana.














Bolehlah.  Berbaloi dengan harganya.














Cuaca yang panas menyebabkan Harraz tak selesa.  'Air cond' dalam restoran pula rosak.  Terpaksalah kami makan dalam keadaan yang berpeluh-peluh bercampur rimas.














Muka penat.














Kami memang tak rancang samada ke Legoland atau Hello Kitty Town.  Tapi ke JPO memang masuk dalam 'list' kami.














Badut yang minta saya rakam gambar dia.  Siap ditanya tak nak ambil gambar dia ke?














Suasana membeli-belah baru bagi saya.  Konsep kedai-kedai di JPO ni pertama kali saya lihat.  Di sekitar Klang rata-rata pusat membeli-belah berkonsepkan di dalam satu bumbung yang mana pengunjung akan berjalan di dalam bangunan.  Berbeza dengan JPO.  Di sini juga bukan seperti di GM ya, sini semuanya barang-barang original berjenama yang harganya beratus ribu untuk pengetahuan semua.


Duduk sebentar menghilangkan penat berjalan.  Kesian juga dengan Harraz.













Sebelum balik bilik Hotel, kami singgah ke pantai Tanjung Balau. Pantai yang terletak beberapa meter sahaja daripada Pulai Desaru.














Abah Hakim layan kerenah anak yang hendakkan layang-layang. Belikan mereka satu walaupun tahu harganya 2 kali ganda dari harga layang-layang di Klang.














Fatihah yang 'moody' asyik tanya pukul berapa sebab risau tak dapat mandi kolam.  Sabar sangat dengan kerenah dia ni.

Aktiviti petang hari kedua diteruskan dengan hanya abah Hakim, Khadija dan Fatihah sahaja yang terjun kolam.  Manakala mama dan Harraz duduk lepak-lepak dalam bilik sejukkan badan dengan 'air cond'. Alhamdulillah.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...