Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Friday, July 15, 2016

Kek Buah Di Hari Lebaran

Atas permintaan peminat kek buah kukus yang tak lain dan tak bukan saya sendiri dan abah Hakim serta mak, dapat juga saya hasilkan kek buah kukus untuk lebaran tahun ni.




Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan.  Sekali buat biar terus banyak dan mujur juga mak ada pengukus saiz besar, boleh terus masuk 6 biji bekas sekaligus untuk dikukus dalam satu masa.  Kalau nak buat asing-asing memang jenuh sebab masa untuk mengukus yang diambil sekurang-kurangnya 4 jam untuk memastikan kek buah ni tahan lama.  

Dan bagi mendapatkan 'feel' raya, saya putuskan untuk mengukus di luar.  Bukan je sebab nak 'feel' raya, sebab utama kerana takut dapur kaca Elba saya tu tak dapat menampung berat pengukus ni.  Seronok juga sekali-sekala memasak di luar.  Memang 'happening'.














Kek buah yang dah siap dikukus.














Cukup puashati sebab dipenuhi dengan buah-buahan kering campuran.  Sungguh berbeza dengan kek buah yang dijual.  Bagi saya peminat kek buah dan mesti buat setiap tahun, ianya memang berbaloi.  Dengan modal lebih kurang RM100.00 dapat 6 biji kek buah kukus yang kalau dibeli saya anggarkan mungkin harganya 3 kali ganda dari modal untuk beli bahan.  

Alhamdulillah, dapat berikan kepada mak, mak mertua, mak cik dan ipar yang minat dengan kek buah kukus juga.

Taraaaa...... kek buah kukus mama untuk lebaran digandingkan dengan kek kukus masam manis pemberian biras kesayangan.  Ada siapa-siapa nak order ke?






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...