Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Wednesday, November 16, 2016

Sehari Di Perpustakaan Raja Tun Uda dan Taman Botani Shah Alam

Bulan Oktober dan November, terasa begitu sibuknya dunia kerjaya saya.  Sehinggakan terpaksa menggunakan cuti hujung minggu menyiapkan kerja di rumah.  Disebabkan inginkan keselesaan ruang kerja, saya putuskan untuk membawa anak-anak bersantai sambil menemani saya buat kerja di Perpustakaan Raja Tun Uda.  Khadija dan Fatihah pula, bila dengar je nak ke perpustakaan, masing-masing 'excited' dan tak sabar atas alasan dah lama kami tak bawa mereka ke perpustakaan.














Harraz yang masih tak faham, apa itu perpustakaan.  Tak tahu duduk diam walau seminit.













Nurin Syazwana, kawan Khadija ikut sekali.  Nurin ni boleh dikatakan kerap juga datang ke rumah kami.  Oleh kerana, Nurin pun tak banyak hal, maka tak jadi masalah untuk kami bawa dia ikut sekali.

 
Mewarna antara aktiviti yang pihak Perpustakaan slotkan untuk kanak-kanak.  Harraz pun kononnya ikut sama mewarna.














Kejap main, kejap membaca.  Itulah mereka.  Saya sebenarnya tiada bersama ketika ini, saya menyiapkan kerja di tingkat 2.  Mereka di bawah pengawasan abah Hakim yang melaporkan kepada saya secara bergambar dari masa ke semasa.























Inilah jadinya kalau abah yang jaga.  Tak ditegah apa anak nak buat. 























Akhirnya Harraz kecundang, tidur sekejap lebih kurang 30 minit sementara menunggu mama siapkan kerja.














Bangun dari tidur, kerja mama masih tak siap-siap lagi.  Khadija, Fatihah dan Nurin pun dah puas baca buku dan bermain.  Disebabkan mereka dah mula kelaparan, makanya abah Hakim bawa mereka makan dahulu di kafetaria perpustakaan tanpa mama.

Selesai kerja lebih kurang pukul 2.30 petang, terus sahaja mama ajak balik.  Tapi atas rengekan budak-budak yang masih tak puas berjalan, maka abah Hakim putuskan untuk bawa mereka ke Taman Botani, Shah Alam. 


















































Setelah puas berjalan dan sebelum balik, kami singgah isi perut yang kelaparan dengan minum petang di bawah pokok.  Memang 'enjoy' sangat kami pada hari tersebut.  Nurin pun nampaknya seronok, lain kali boleh ajak ikut serta lagi pengembaraan kami.







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...