Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, January 2, 2017

Aktiviti Tahun Baru 2017

Tahun Baru 2017 kami hanya dirumah.  Alhamdulillah.  Kami masih diberi bernafas dan kesihatan yang baik sehingga memasuki tahun 2017.  Semoga 2017 lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya.  Baik dari segi kesihatan, wang ringgit, kasih sayang dan yang paling penting tahap keimanan dan amal ibadat kami.














Bersantai-santai di petang hari.  Bentang tikar duduk atas padang yang luas terbentang di depan rumah kami.














Punyalah suka budak-budak ni bila sekali-sekala mama benarkan buat aktiviti macam ni.


Main buih sabun, dah macam kat Setia City Mall pulak.



Pokok yang bakal kena tebang di petang Tahun Baru 2017.  Kami putuskan untuk tebang sebab akarnya dah terlalu besar dan menjalar ke arah tembok pagar.  Dikhuatiri akan menjejaskan struktur pagar kalau dibiarkan membesar nanti.  Lagi pun daun-daun pokok ni kalau kering dan luruh bila ditiup angin, penuh berselerak di halaman rumah kami.  























Harraz yang dari kecil dah kami dedahkan dengan kerja-kerja luar @ kebun supaya dia lebih lasak dan minat untuk berkebun bila besar nanti.


Alhamdulillah.  Setakat ni dia memang menunjukkan minat untuk membantu atau kata lainnya 'menyibuk'. 























Sengaja saya rakam banyak-banyak gambar pokok ni supaya menjadi kenangan yang tapak tu pernah satu ketika dulu punya pokok yang tegap berdiri.  Pokok ni kami beli di Sungai Buloh, beberapa bulan lepas kami duduk rumah ni.  Kalau tak silap RM50.00 sepokok.  Masa tu kami berkenan dengan pokok ni sebab ianya mirip kepada pokok bonsai.  Kami ingatkkan ianya taklah terlalu besar, tapi rupa-rupanya lepas setahun tanam, semakin tinggi membesar.























Mujur ada gergaji elektrik sendiri.  Tak perlu nak upah orang untuk tolong tebang pokok ni.























Kerja menebang pokok dikendalikan seorang diri oleh abah Hakim. Memang superb hebat abah Hakim kami ni.  Sayang abah Hakim.























Selamat rebah ke bumi.  Budak-budak ni apa lagi terus ke arah pokok sebab nak panjat batang pokok tu.























Diketuai oleh Khadija.


Diikuti oleh budak-budak kenit yang hanya tahu seronok je.  Nasib baik tak ada semut kat pokok tu, kalau tak memang tak beranilah nak dekat. 














Akhirnya, dapat juga mereka naik dan duduk atas batang pokok yang dah tumbang.  Sengaja mama bagi mereka peluang sebelum buka sekolah ni, bagi mereka main puas-puas.  Lepas ni, kena 'study' je.























Harraz yang 'over excited'.























Tahap teruja dia yang tak habis-habis, kakak-kakak dah berganjak mula main tempat lain, dia masih kat batang pokok tu lagi. Menggayakan aksi konon dia yang hebat sebab dapat tumbangkan pokok tu.














Ni baru boleh dipuji hebat.  Dari mula sampai ke sudah, abah Hakim yang 'settle' kan pokok tu.


Doa saya juga, semoga dengan kedatangan tahun 2017 ini memberikan keluarga kami kebahagian, kesenangan, kesihatan, kejayaan, ketinggian iman dan umur yang panjang dariNya.  Amin.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...