Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, January 2, 2017

Pengalaman Menaiki MRT

Kami mengakhiri tahun 2016 dengan mencatatkan pengalaman menaiki MRT (Mass Rapid Transit) yang diberikan percuma kepada pengguna untuk tempoh sebulan selepas pembukaannya pada pertengahan Disember lalu.  MRT ni setakat ni baru selesai Fasa I untuk laluan Sungai Buloh - Kajang.



Laluan MRT.  Kami naik dari Stesen Kwasa Sentral.  Apa yang saya lihat, banyak bas disediakan khusus untuk ke laluan MRT ini.  Untuk pengguna yang berkereta pula, tempat letak kereta yang luas untuk lebih kurang 100 atau lebih buah kereta turut disediakan di Stesen Kwasa Sentral ini.

MRT untuk Fasa I ini melalui Stesen Pusat Bandar Damansara yang mana di sana memang terkenal dengan kesesakan jalan pada waktu kemuncak.  Memang sesuai untuk mereka yang berkereta untuk mencuba menaiki MRT ini kerana tidak perlu mengharungi kesesakan lalulintas dan boleh 'relaks' sepanjang perjalanan.  Kalau  nak ke One Utama, IKEA juga agak hampir dengan stesen ini.



Anak-anak agak teruja sebab ini pengalaman baru buat mereka.



Kami berulang-alik di kedua-dua hala perjalanan.



Sementara nak menunggu MRT untuk mengubah laluan perjalanan.



Sebenarnya kalau ikut saya, cukuplah satu laluan perjalanan sahaja.  Tapi disebabkan abah Hakim dah cakap, rugi tak merasa semua laluan, lagi pun percuma kata dia, saya turutkan jelah.



Mereka 'happy' sebab bila cuti mesti dapat jalan.



Berswafoto lagi.























Anak dara yang dah pandai nak melaram.























'Train' MRT ni tak berapa penuh, mungkin sebab dah lebih 2 minggu dibuka.  Mungkin ramai waktu kemuncak (waktu pergi dan balik kerja) sahaja.























Turun 'train', kami naik bas MRT pula.  Bas ni pun setakat ni masih percuma.  Sengaja nak bagi pengalaman pada Harraz yang tak pernah rasa naik bas.  Banyak juga bas MRT disediakan yang mana setiap bas ada laluan-laluannya tersendiri. 

Pada saya, kemudahan MRT ni memang bagus.  Memang pada permulaannya pembinaannya, kita tak nampak kebaikan MRT ni, tapi bila dah siap memang banyak membantu pengguna yang mementingkan masa.  Harapnya, tambang MRT ni nanti janganlah terlalu tinggi.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...