Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Thursday, May 11, 2017

Bila Anak Cucu Berkumpul @ Kenduri Telok Gadong

Alhamdulillah, dah 12 orang cucu mak dan bapak.  6 lelaki dan 6 perempuan, anak-anak dari kami 5 beradik.  Waris Haji Md. Ariff dan Hajjah Rohani.

Cucu paling terkini dan bongsu buat masa ini, Meor Adam Mukhriz bin Meor Mohd Shukor selamat diraikan dalam majlis serba sederhana tetapi meriah dengan kehadiran tetamu yang agak ramai.  Majlis bermula jam 10.00 pagi dengan bacaan marhaban, cukur jambul dan seterusnya selepas zohor bacaan tahlil arwah oleh jemaah Masjid.  Tak menang tangan kami semua hari tu sebab tetamu datang tak putus-putus seperti kenduri kahwin pula.   














Mak @ wan dengan sebahagian cucu.  Ahmad Naim Nuruddin cucu sulung tiada sebab komited sangat dengan pengajian dia.


Suka juga rupanya mak 'berswafoto @ selfie'.


Kumpulan marhaban.  Sudut buaian berendoi tu hasil kerja tangan achik Nor menggunakan bahan serta deko yang sama macam kenduri aqiqah Muhammad Harraz, 2 tahun lepas.


Harraz yang agak 'moody' sebab tangan sakit barangkali kesan jatuh main kejar-kejar dengan Firdaus sehari sebelum kenduri berlangsung.  Harraz ni satu perangai dia, bila ada ramai orang, dia suka buat hal @ merengek.  Mungkin rimas kot.














Marhaban ya marhaban.  Kakak Aida Sarah dah remaja.  Dialah yang diharapkan untuk membawa dulang.














Cukur jambul ni kira macam tradisi juga dalam keluarga kami.  Setakat ni semua cucu mak akan diraikan dalam majlis cukur jambul dan aqiqah.














Potong sedikit hujung rambut.  Hari esoknya baru semua rambut Adam dicukur sendiri oleh papa dia.














Di satu sudut, sementara menantikan marhaban selesai.



Faris, Firdaus dengan Irfan pula kecoh kat bawah khemah sebab nampak biawak.  Dia orang ni memang teruja kalau nampak binatang.  Konon nak tunjuk acah-acah hebat nak lawan dengan binatang tu.  Biarlah bagi dia orang peluang nak 'explore' alam sebab masa ni jelah pun dia orang ni dapat bebas main kat luar rumah.  Kalau tak asyiklah berkurung duduk dalam rumah.


Khairin Fatihah dan Aqilah yang ke sana ke sini bersama.  Entah apa yang dia orang main atau borakkan, satu patah pun saya tak dengar.  Mereka ni sebaya cuma beza sebulan je.














Ambil berkat tangan mak @ wan pula.














Budak-budak tengah kecoh suruh tolong tangkapkan biawak.



Semoga mak dipanjangkan usia, sihat untuk lihat semua cucu mak besar.  Insha Allah.























Adam, mak ngah Shima doakan Adam jadi anak soleh, taat perintah Allah, berjaya di dunia dan akhirat.


Adam dengan mama dan papa Meor.














Seekor kambing dibakar, seekor lagi buat masak kurma.  Memang 'best' kambing bakar ni.  Digandingkan pula dengan coleslow dan sos black pepper.


Adam dan wan Alang.  Semoga mak lang sentiasa sihat dan panjang usia.























Sebelum ramai tetamu datang.  Raikan dulu 'birthday girl' bulan Mei.  Walaupun tarikh 'birthday' akhir bulan, sengaja diraikan awal bersekali dengan Hari Ibu.


Khadija yang pilih nak 'brownies'.


Dengan sepupu-sepupu kenit.  Puteri Hasya, sejak dah jadi kakak ni perangai dah macam budak besar.  Mulut pula keletah bercakap. 


Dia orang ni tak suka bergambar sebenarnya.  Tapi mama yang arah suruh 'posing'.














Banyak juga kuih hari tu.  Alhamdulillah, semuanya habis.

'Moment' berkumpul bersama, bergurau senda, bergelak ketawa, terasa hati, bergaduh, menangis inilah yang akan dikenang nanti.  Semoga rakaman 'moment' indah ini menjadi sebahagian daripada kenangan terindah kami anak cucu atuk Ariff dan wan Ani.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...