Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Wednesday, October 11, 2017

Jalan-Jalan Sebelum Balik @ Kuala Lumpur

Sebelum balik, kami singgah di 2 lokasi...... Kampung Baru dan Taman Tasik Titiwangsa.  Melayan kerenah budak-budak comel.









































































Thursday, October 5, 2017

Night @ One-Stop Residence & Hotel

Jalan-jalan singkat kami ke KL pada cuti Awal Muharram 1439H hari tu memang bertujuan nak cari tempat berehat.  Hasil dari carian di dalam booking.com, akhirnya menemukan saya dengan sebuah apartment di One-Stop Residence & Hotel yang mana pada saya harga bilik yang ditawarkan untuk 2 hari 1 malam agak berbaloi iaitu RM200.++ untuk apartment 2 bilik beserta dengan kemudahan kolam renang.

Kami 'check in' sekitar jam 4.00 petang.  Sampai sahaja terus selesaikan apa yang patut dahulu.  Duduk berehat sekejap, makan-makan bekalan yang dibawa dan kemudiannya bersiap untuk mandi-manda di kolam renang.











































































Mandi kolam nilah yang ditunggu-tunggu oleh budak-budak ni.  Antara tujuan nak bercuti selain merehatkan badan juga sebabnya nak bagi mereka mandi kolam.





Pemandangan Kuala Lumpur dari bilik apartment kami.  Nampaklah menara KL dan KLCC.














Geng anak dara.  Mujur Nurin budak yang mendengar kata.  Dia ni pandai berdikari dan urus diri sendiri sebab dia duduk di asrama Tahfiz di Cheras.  Bila cuti sekolah je dia balik rumah, masa tulah berpeluang jumpa Khadija.  Walaupun hanya teman sekolah, tapi kemesraan Khadija dengan Nurin lebih daripada itu.














Pagi esoknya, sambung lagi mandi kolam.




















Muhammad Harraz yang tak puas-puas berendam.  Sampai menggigil pun dia degil tak nak keluar dari kolam.















Puteri Hasya yang umurnya tua setahun daripada Harraz.  Senang nak urus Puteri ni sebab semenjak dia jadi kakak ni, dia agak bersikap 'kakak-kakak' sangat.
























Harraz penyeri suasana.  

Percutian kali ni memang banyak masa dihabiskan duduk berehat dan menonton televisyen sahaja dalam apartment.






Thursday, September 28, 2017

Jalan-Jalan Kuala Lumpur

Cuti Awal Muharam 1439H, kami bercuti ke Kuala Lumpur.  Percutian yang tidak dirancang.  Kali ni percutian singkat dan dekat ini turut membawa Puteri Hasya (anak pak usu Meor) dan Nurin (kawan Khadija).  Sampai je KL, terus berhenti depan Dataran Merdeka sebab nak bergambar.













































Monday, September 25, 2017

Wedding Abang Faiq

Tahniah, abang Faiq kerana dah naik pangkat kepada 'suami' pada 17 September lepas.  Faiq ni anak buah dan cucu pertama dalam keluarga sebelah abah Hakim.  Alhamdulillah, kenduri berlangsung dengan meriah dan jayanya bermula dari hari Jumaat sehinggalah  ke petang Ahad.  Teruja saya melihat kerjasama kawan-kawan Abang Aci dan Kak Dil yang membantu dari pagi Jumaat sehinggalah majlis selesai.   

Boleh dikatakan kenduri berlangsung seolah-olah 3 hari 2 malam jugalah sebabnya orang yang datang tak putus-putus. Dan selama itu jugalah kami semua berkampung di rumah Abang Aci dan Kak Dil di Kampung Bukit Kapar.

 
Tengahari Sabtu, orang yang datang pun dah ramai. 













Harraz paling suka sebab dapat bebas main kat luar, dapat main air.  Takpe, abah Hakim cakap bagi peluang kat dia untuk belajar.  Nanti dah besar, taklah kekok nak tolong bila ada kenduri-kendara.


















Nana dan Lisa adik pengantin dengan acik Kod.























Seronok kenduri macam ni.  Tapi kat keluarga sebelah Telok Gadong, suasana macam ni dah tak ada sebabnya tak ramai yang nak bantu hulurkan tenaga memasak.  Sebab tu, kebanyakan kenduri lebih mudah mendapatkan khidmat katerer.














Ambil peluang berswafoto di atas pelamin.

















Sama ke muka kita orang?























Terlebih pencahayaan mungkin (sebenarnya handphone saya biasa-biasa sahaja).














Dia orang berdua ni sebenarnya dah tak suka bergambar.  Mama yang paksa, sebab tu muka susah nak senyum.














Nasib baik ada TV dan cerita menarik, budak-budak ni duduk diam je dalam rumah.














Waktu makan, yang ditunggu-tunggu.  Dari petang Jumaat sampai Ahad, makan je kerjanya.  Menu pulak bermacam-macam.  Yang diet memang rugi.
 













Ni menu untuk majlis hari Sabtu malam Ahad. 























Abang Long @ Abang Aci dan Kak Fadilah @ Kak Dil.  Masa saya ambil gambar ni, dia orang cakap dia orang belum bersiap lagi.  Takpe, ambil suka-suka je kak.  Kak Dil ni biras yang paling lembut bagi saya.  Sentiasa senyum, lembut berkata-kata dan bersifat keibuan.  Memang boleh dijadikan contoh kerana rumahnya bersih tersusun rapi dari halaman sehinggalah ke dapur.  Kalau ke rumahnya, tak kira masa pasti dijamu dengan makanan yang berat dan sedap.  Begitulah cara dia sekeluarga menyantuni tetamu. 























Di pagi hari berlangsung.  Saya tiada dalam gambar.  Teruja sebab mak mertua dan kakak ipar pakai baju dari kain yang saya bagi.























Dipaksa bergambar lagi.

Manis belaka mereka ni.  Anak-anak kakak dan abang juga boleh dikatakan sopan dan menghormati orang.  Memang kak Dil ni boleh dijadikan idola dalam mendidik anak.

 





















Tahniah Faiq dan Dila (nama sama macam mak mertua dia).  Semoga kalian berjaya mengharungi alam rumahtangga ini dengan warna-warni indah sehingga ke jannah. 










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...