Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, September 28, 2010

Open House & Birthday Fatihah

Kalau diikutkan bukanlah open house sangat, cuma makan-makan yang dihadiri oleh keluarga terdekat, beberapa jiran dan kawan-kawan Hakim. Seperti yang dihasratkan oleh saya, sambutan birthday Fatihah yang ke setahun turut disekalikan pada cuti Hari Malaysia tersebut.



Kuih raya dan kek. Kalau perasan kuih raya rumah saya takde kerepek-kerepek, sebab kerepek hanya untuk kudapan tuan rumah sahaja.



Menu yang dihidangkan pada hari tersebut, amat ringkas dan mudah. Sup tulang/daging lembu yang saya masak seperiuk besar. Sup dimakan samada bersama mihun, mee atau nasi. Selain itu, dadih dan air nenas hasil buatan sendiri turut menjadi menu pilihan kami.



Sup yang dialihkan ke periuk kaca yang lebih kecil. Sup ni mendapat pujian daripada semua yang datang, hinggakan ada yang membungkus dibawa balik.



Kek coklat moist ni ditempah dengan mak usu saya. Harga hanya RM35.00 sahaja.



Si Khadija mula-mula dipakaikan baju gaun ni, kemudian dia minta tukar kepada baju lain. Memang cerewet dan memilih.



Sepupu sulung Khadija sebelah keluarga saya, Abang Naim dan kakak saya yang bertudung labuh, Hajjah Norhayati.



Adik saya memangku Fatihah dan mak utih @ cikgu Siti Rahimah.



Sepupu saya, cikgu Amirah dan mak lang.



Kakak Sarah merupakan adik kepada abang Naim.



Baju dan skirt legging ni menjadi kegemaran Khadija sekarang ni. Terpaksa saya sorokkan supaya dia tak nampak, kalau tak asyik nak pakai baju yang sama ni je.



Berposing sebelum tetamu datang.



Dalam pukul 2.30 petang, semua yang dijemput datang bersekali. Apalagi riuh-rendah dan penuhlah rumah kami ketika tu. Ni baru ahli keluarga sahaja, belum lagi beberapa kawan Hakim yang datang. Tambahan pula jiran sebelah rumah kani pun turut mengadakan rumah terbuka pada hari yang sama.



Tak cukup di dalam rumah, di luar pun ramai tetamu yang duduk.



Acara kemuncak, sambutan birthday Fatihah.



Cenderahati dari kami adalah belon-belon yang dipegang tu.



Fatihah budak jelita yang ceria bila ramai orang. Tengok! Bukan main lagi dia tergelak. Suka dikerumuni orang ramai.



Lilin bukan Fatihah yang tiup, tapi Khadija.



Kakak Khadija yang sibuk nak kek, tapi tak dimakan pun.



Mak mertua dan ipar/biras.



Sebelum mengakhiri entry ini, dipaparkan gambar sudut hiasan rumah kami yang paling saya gemari, tak jemu mata memandang. Kedudukan console table dan cermin ni diubah ke kedudukan berlatar belakangkan dinding berwarna krim dengan tambahan 3 bingkai gambar yang senada dengan warna perabot, menjadikan suasana di situ seakan-akan 'hidup'.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...