Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, April 10, 2012

Perkembangan Anak-Anak Mama

Dah lama rasanya saya tak 'update' pasal anak-anak. Bukannya malas tapi disebabkan kekangan masa dan tugasan telah membataskan saya untuk mengemaskini blog ni. Ditambah pula tu dengan masalah kamera. Kamera kami yang berusia sebaya Khadija (5 tahun) tu nampak gayanya kena 'upgrade' atau beli baru sebab tempat penutup bateri tu dah pecah dengan sendirinya dan tak boleh ditutup lagi tanpa ikatan getah. Tu yang buat saya segan nak tayang kamera saya tu di khalayak ramai. Mana taknya bila saya tengok rata-rata dah pakai DSLR atau iPad. Saya je masih ketinggalan dan besederhana. Ambil gambar guna kamera bagi saya lebih puas berbanding handphone yang agak terhad serba-serbinya.

Kembali ke cerita mengenai Khadija dan Fatihah. Saya mulakan dengan cerita si adik Fatihah yang saya lihat semakin lancar tutur katanya di dalam usia 2 tahun 8 bulan. Boleh mengira 1 hingga 10 dalam bahasa melayu dan inggeris. Boleh membaca doa makan dan doa tidur. Dah pandai berzikir, mengenal iqra' tapi masih basic lagi (a, ba, ta), amat peka dengan lagu dan yang paling ketara dah bertambah selera makan yang mana ayat yang sentiasa keluar dari mulut Fatihah bila di rumah, 'Adik lapar'. Memang ada kemajuan saya lihat Fatihah sejak dihantar ke Taska ni. Cumanya Fatihah ni masih pakai diaper pada usia ni berbanding Khadija dulu yang dah tak pakai diaper pada usia kalau tak silap saya 2 tahun 5 bulan.



Masa saya rakam gambar ni, Fatihah tengah 'excited' pakai t-shirt baru. T-shirt tu free dari pembelian pek drypers.



Berlatar belakang halaman rumah baru kami yang amat luas.



Gambar Fatihah yang suka tersentap/merajuk. Garang Fatihah ni. Kalau marah siap berkerut-kerut kening tebal dia tu. Tapi 'cute'.



Merajuk sebab tak dapat apa yang dia nak. Ni semua kerja kakak Dija la ni.

Bulan Februari, Fatihah kalau tak silap saya 2 kali kena demam. Demam pula lebih 3 hari tak baik-baik. Rupa-rupanya baru tahu, Fatihah ada tonsil, patutlah bila demam je tak nak langsung minum atau makan pasal tonsil dia membengkak. Saya amat perasan, bila tonsil dia bengkak tapi tak demam, dia akan tidur berdengkur. Risau juga kami. Sekarang ni saya amalkan bagi Fatihah minum air zam-zam yang kebetulan banyak stok di rumah mak sebab kakak saya sekeluarga baru balik dari Umrah baru-baru ni. Alhamdulillah, nampak juga ok, sebab dah lama tak demam.



Konon-konon la tu, kakak Dija main gitar. Adik pula nyanyi. Fatihah ni kalau nyanyi, jari telunjuk tu mesti tegak sebab jadi mikrofon. Lagu kegemaran adik pula lagu nyanyian Dadali - Di Saat Aku Mencintai Dirimu.



Cerita mengenai kakak pula. Kakak Dija ni sekarang makin menjadi-jadi kerenahnya. Mana taknya dah semakin dewasa. Waktu pagi paling saya tak tahan. Khadija ni tiada masalah ke sekolah. Memang dia suka bersekolah sebab dia suka berkawan. Cumanya sikap cerewet dia tu yang buat saya rasa seperti di'uji'. Mujur abahnya Hakim banyak memahami dan bersikap 'cool' serta sabar melayan Dija tiap-tiap pagi. Antara kerenah Dija ialah memilih beg sekolah, kalau boleh tiap-tiap hari nak tukar beg sekolah. Nasib baik dia ada 3 koleksi beg sekolah. Tak nak pakai baju dan tudung baru. Yang dipakainya baju PASTI tahun lepas. Punyalah lusuh dan comot. Botol air pun jadi masalah buat Dija yang mana kalau boleh tiap hari nak bertukar-tukar botol air. Yang buat saya bengang kadang-kadang nak guna botol mineral bawa air ke sekolah.



Tapi Khadija ni dah boleh diharap, antaranya siram pokok bunga dan basuh kasut sekolah sendiri. Walaupun tak berapa bersih tapi ada usaha jugakan?



Gambar Dija yang dirakam Hakim. Masa ni menangis buat hal sebab tak nak pakai tudung ni pergi PASTI.

Sebagai mama dan orang terapat dengan Khadija, saya lihat Khadija ni tak boleh paksa dalam apa keadaan sekali pun. Dia akan buat dengan sendirinya kalau kami tak paksa. Pujian saya pula, Khadija ni amat dekat dengan buku dan pensil. Ada je benda yang ditulisnya walaupun tak berapa betul lagi. Saya harap minat Dija terhadap buku ni berterusanlah hendaknya.






1 comments:

lala kidswear said...

Salam perkenalan sis. Smoga anak2 jd anak yg baik utk mama :)
www.facebook.com/mylalakidwear

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...