Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Wednesday, September 11, 2013

Khadija Berucap Dan Bersukan

hari sabtu minggu lepas dija pergi taman pengkalan batu ustazah pilih dija jadi wakil pelajar pasti darul ulum dua jadi dija kena hafal ucapan wakil pelajar abah bawa dija pergi taman pengkalan batu   

Syukur Alhamdulillah, akhirnya hari sukaneka PASTI Darul Ulum II terlaksana sudah walaupun dah menganjak ke bulan September. Berbeza dengan pengalaman 2 tahun sebelum ini, kalau tak silap saya diadakan paling lewat dalam bulan April.

Ya, benar apa yang ditaip Khadija di atas. Beliau telah dipilih oleh ustazah sebagai wakil pelajar bagi menyampaikan ucapan pembukaan sukaneka tersebut.  Saya amat bersyukur kerana ini merupakan salah satu dari impian saya.  Sebenarnya bakat Dija ni dapat kami lihat semenjak beliau di usia 3 tahun lagi, cukup berketrampilan di barisan hadapan dalam apa juga acara.  Insya'Allah ada rezeki, mana tahu suatu hari nanti Khadija dapat jadi pemidato mewakili sekolahnya..... itu juga impian saya.

















Lokasi sukaneka di Taman Pengkalan Batu pada tahun ni. Berbeza dengan tahun sebelumnya diadakan di dalam dewan.  Kami ke lokasi sehari sebelum hari sukan.  Sengaja nak dengar Dija baca teks ucapan yang ustazah berikan.  Ustazah ada menelefon kami, minta Dija hafal teks tersebut tanpa melihat kertas pada hari sukan nanti.

















Bukan main seronok mereka berdua.  Dapat main kereta kawalan jauh di tempat yang luas ni.

















Memang bersemangat Dija menghafal ucapan.  Abah Hakim pula sabar menunjuk ajar Dija.

















Hari Ahad, 8 September.  Bergambar dengan 'backdrop' program.

















Kami yang cuba menjadi mama dan abah yang terbaik buat mereka.

















Perbarisan pelajar yang terdiri dari rumah hijau, kuning dan merah. Khadija dalam rumah hijau.

















Masa yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba.  Saya pula yang berdebar. Agak kecewa sebab Dija diberikan kertas oleh ustazah untuk baca ucapan.  Sebenarnya Dija dah hafal siap dengan intonasi dan gaya sekali. Mungkin ustazah tak 'confident', takut kalau-kalau Dija terlupa.  


Mama bangga dengan kamu Dija.

video

Tahniah Dija.  Dapat pujian sebab bacaan yang lancar dan jelas. Pengacara majlis ada mengusik Dija, yang kata beliau ada gaya untuk menjadi pembaca berita.  

















Patuh dengan arahan.  Menunggu untuk beratur keluar dari barisan.

















Masa ni dia lalu di hadapan kami.  Malulah tu konon.

















Khadija sertai 2 acara.  Ni 'game' pertama yang diberi nama Master Chef Junior.

















'Game' ni, rumah hijau dapat jadi juara.  Masa ni Dija tengah berbaris nak ambil 'medal'.

















'Medal' emas untuk acara pertama.  Tahniah.

















Berbaris untuk 'game' yang kedua.  Masa saya merapati beliau, saya ada pesan "Dija main betul-betul tau". Dia cuma jawab "Mama doakanlah Dija".  

















Agak agresif Dija bermain.  Saya dapat lihat, ada peningkatan pada tahun ni.  Dija dah memahami konsep bersukan.  Main dengan bersungguh-sungguh untuk menang. 


















Akhirnya, rumah hijau menjadi juara keseluruhan sukaneka PASTI Darul Ulum II bagi tahun 2013.























Khadija dah penat.























Dua 'medal' emas berjaya dibawa balik Dija pada tahun ni.

Insya'Allah Dija, mama dan abah akan 'support' Dija bersukan sebab otak yang cergas bermula dari badan yang sihat.  Walau apa pun minat kamu Dija, ingat pesan mama dan abah............ akademik perlu diutamakan.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...