Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, September 29, 2014

Belajar Menghargai

Ini Khadija Amanina yang tulis blog ni.  Pasal basikal arwah atuk uda.  Sekarang dah jadi Dija punya basikal.  Best tau sebab dapat main.  Tapi jatuh tak best.  Mmmmm....... kalau tak jatuh lagi best.  Tapi nak buat macam mana nak naik kenalah juga main.

Itulah hasil coretan Khadija.  Punyalah beria-ia nak tulis sendiri cerita mengenai basikal tapi separuh jalan dah tak ada idea.  Jadi mamalah yang sambung 'entry' ni seperti biasa.
 
















Basikal ni sebenarnya saya yang minta kat mak uda.  Daripada tersadai tak digunakan, baik bagi Khadija main.  Basikal kepunyaan arwah Pak Uda yang telah kembali ke rahmatullah pada 11 September 2014.  Al-Fatihah untuk arwah.  Semoga arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

















Basikal kakak Dija yang dah jadi basikal Fatihah.   Adik masih takut-takut nak 'try' bawa basikal tanpa 2 roda di belakang.


















Khadija yang 'excited' masa mula-mula dapat basikal ni.  Nampak dia sangat menghargai basikal ni walaupun agak buruk.


















Taraaaaa, basikal yang telah di'transformed' oleh abah Hakim.  Keseluruhan basikal di'spray' dengan warna merah dan hitam yang dibeli di Mr. DIY.  Modal keseluruhan adalah lebih kurang RM50.00 untuk 'spray', bakul dan loceng.  Syukur, tak payahlah mama dengan abah keluarkan modal beli basikal besar untuk Khadija buat masa ni. 


















Khadija nampak sangat menghargai basikal ni.  Mujur dia bukanlah seorang kanak-kanak yang 'demand' dan bukanlah jenis yang sentiasa nakkan sesuatu yang baru. 

















Nak jadi pelajar cemerlang kenalah seimbang fizikal dan mental.  Alhamdulillah, Khadija dapat nombor 1 dalam kelas dan keseluruhan tahap satu untuk ujian penilaian tahap 2 baru-baru ni.  Mama dan abah tahu, kakak dan adik memang anak-anak yang hebat.

Alhamdulillah, bersyukur sebab anak-anak mama punya abah yang serba boleh dan sabar melayan kerenah kamu berdua.  Abah memang 'superb'.






2 comments:

JALAN REBUNG said...

bagus idea cat balik basikal tu, dalam jimat duit , dapat dicantiklan basikal tu ...

Shima said...

Terima kasih, sebab rajin baca blog saya. Selain mengajar anak-anak berjimat, mereka juga diajar untuk menghargai apa yang ada.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...