Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Wednesday, May 3, 2017

Hutan Kecil Dan Kami

Sebelah belakang dan tepi kawasan rumah kami memang masih bersemak-samun.  Panggilan lain yang kami berikan hutan kecil sebab kawasan tu diliputi dengan semak dan pokok yang tinggi.  Setakat ni, kedudukan rumah kamilah yang paling belakang.  Tapi pada pengamatan saya, paling tidak 2 tahun lagi pasti ada rumah didirikan bersebelahan rumah kami disebabkan apa yang kami tahu tuan tanah dah jualkan tanah tersebut.

Duduk bersebelahan @ berdekatan dengan hutan kecil ni, kena rajin.  Alhamdulillah, abah Hakim rajin membersihkan kawasan kami dan adakalanya turut meracun sebelah parit yang memisahkan antara tanah kami dan tanah bersebelahan.  Bukan sahaja untuk nampak tak serabut, tapi juga untuk keselamatan kami dari ancaman binatang berbisa.

Bercerita mengenai kawasan hijau @ hutan kecil ni, banyak juga haiwan yang pernah saya lihat.  Jangan tak sangka, masih ada lagi tinggalan monyet yang mungkin sesat sekali-sekala keluar mencari makan, biawak, ular, burung wak-wak dan ayam hutan.  Kalau lepas hujan pula, kadang-kadang kelihatan burung bangau atau helang. 

Longkang tanah pula, selepas hujan lebat pula akan ada belut, ikan haruan, ikan puyu.  Selalunya longkang tanah kami menjadi sasaran pemancing ikan mencari rezeki.  Apa yang saya lihat mereka pasti tidak pulang dengan tangan kosong.  Pasti ada ikan dibawa balik, walaupun hanya seekor.

Baru-baru ni pula, yang saya tahu...... longkang di kawasan rumah kami turut menjadi tumpuan si pencari kura-kura.  Saya tak pasti, kura-kura tu dijual untuk tujuan bela atau untuk dimakan.













Balik sekolah, tiba-tiba nampak kura-kura melintas hampir dengan pagar rumah.  Apa lagi, masing-masing teruja nak ambil kura-kura.  














Kura-kura sorok kepala dalam cengkerang sebab takut.














Mula-mula memang tak rancang pun nak buat apa dengan kura-kura ni.  Tapi tiba-tiba teringat kat Faris, terus 'whatsapp' gambar kura-kura masuk dalam group adik-beradik.  Faris yang teruja beria-ia nak bela kura-kura tu.


Kami simpan kura-kura dalam baldi sementara nak bawa ke rumah mak.  Seminggu juga kura-kura ni dibela Faris.  Akhirnya, kura-kura dihantar balik semula ke rumah kami dan dilepaskan di tempat mana ia dijumpai dulu.  Faris pesan, kalau ada kura-kura yang kecil sedikit dia nak sebab alasannya kura-kura ni besar sangat, tak muat nak simpan dan bela dalam akuarium kecil yang dia ada.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...