Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, October 2, 2018

Terengganu @ Pulau Kapas

Hari kedua di Terengganu, seawal jam 7.30 pagi kami dah turun bersarapan sebabnya nak berada di Jeti Marang untuk ke Pulau Kapas seawal jam 8.00 pagi.  Al-maklumlah, hujung minggu yang panjang sudah pastilah ramai yang akan  berpusu-pusu bercuti seperti kami.  Terlebih dahulu, kami bersarapan di hotel dan kemudiannya terus 'check out' kerana kami anggarkan akan balik dari Pulau Kapas selepas pukul 2.00 petang.






















Hotel Pelangi ni bolehlah untuk menginap sekali lagi sekiranya kami berhajat nak ke Pulau Kapas lagi sebabnya sangat dekat dengan jeti (5 minit berjalan kaki), selesa dan harga bilik yang sangat berpatutan disertakan dengan sarapan pagi untuk 3 orang.





Kami ke Pulau Kapas dengan menaiki bot.  Semuanya abah Hakim 'booking' secara atas talian melalui perkhidmatan MGH Boat Service.  Pakej yang kami ambil adalah untuk pergi balik ke Pulau Kapas iaitu RM49.00 untuk dewasa dan RM29.00 kanak-kanak.  Setiap seorang dapatlah 'life jacket' dan 'swimming goggles'.
























Perjalanan dari Jeti Marang taklah lama sangat kerana kurang 15 minit sudah sampai ke Pulau Kapas.  



Sampai sahaja, terus kami 'survey' kawasan yang sesuai untuk kami lepak.  Oleh kerana baru pukul 9.00 pagi, taklah ramai orang lagi di pulau ni.  Kat pula ni juga rupanya ada banyak chalet, jadi yang memang pagi-pagi dah berada kat situ adalah orang yang menginap malam sebelumnya di sana.


Abah Hakim yang paling beria nak bercuti kat pulau ni.  Itupun setelah viral di facebook kawan kami baru bercuti disini.  Dari apa yang diceritakan tulah membuatkan kami rasa 'terpanggil' nak bercuti disini.
















Pulau Kapas ni boleh dikatakan pulau yang bersih.  Cumanya ada beberapa penambahbaikan kena buat pada laluan tangga kerana ada yang telah rosak dan runtuh.  Yang lainnya, keadaan di sini  amat indah saujana mata memandang.

Menyelam untuk melihat keindahan isi laut di Pulau Kapas ini tidak perlu sampai ke tengah lautan.  Punyalah teruja Khadija dan Khairin bilamana mereka menyelam menggunakan 'goggles' nampak batu karang dan ikan-ikan kecil kat dasar laut.



Abah Hakim pula ada beli 'plastic cover' untuk handphone, jadinya memang aksi mereka menyelam tu banyaklah dapat dirakam.







Abah Hakim yang sabar melayan kerenah anak-anak.


Kakak Khadija yang tak puas-puas duduk berendam dalam air.  Naik ke daratan bila rasa lapar.



Harraz pula berendam lama sangat, sampai menggigil kesejukan.



















Pulau Kapas satu destinasi percutian yang akan saya ulang pergi lagi.  Sungguh puashati dengan kebersihan dan keindahan serta kedamaiannya.





1 comments:

williambli92982 said...

After study a few of the weblog posts in your website now, and I really like your means of blogging. I bookmarked it to my bookmark website checklist and will be checking again soon. Pls take a look at my website online as nicely and let me know what you think. casino blackjack

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...