Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, December 25, 2012

Strawberry Celup Coklat Dan Donut Keledek

Strawberry celup coklat ni antara aktiviti saya dan Khadija sekembali dari klinik gigi.  Ianya dibuat pun atas permintaan Khadija yang beria-ia benar nak makan strawberry celup coklat yang menurutnya sedap semasa rasa di Cameron Highland.  Oleh kerana strawberry pun ada, saya hanya perlu membeli coklat masakan sahaja untuk projek tersebut.



Strawberry yang masih segar.  Separuh strawberry yang Khadija petik kami bagi teacher Atiqah.















Beria-ia Khadija nak buat sendiri strawberry celup coklat ni.















Setelah dicucuk lidi pencungkil gigi, saya suruh Khadija susun elok-elok strawberry tu dalam pinggan.















Gigih mencucuk lagi.















Dah hampir habis kesemua strawberry dicucuk lidi.  Semuanya Khadija yang buat.  Saya cuma 'double boil' kan cooking chocolate je.




Sebelum bagi Khadija buat.  Saya tunjuk ajar dia dulu.  Coklat tu saya 'double boil' kan dengan dicampur sedikit susu pekat manis.  Sengaja saya tambah susu, hasilnya strawberry susah nak melekat sepenuhnya dengan coklat.















Tangan Dija tengah celup coklat.
















Hasil celupan coklat.















Khadija minat betul dengan kerja mencelup coklat ni.  Mungkin sebab dia dah tak sabar nak makan.  Tapi  bila semua dah siap, yang habis dijilat Khadija dan Fatihah, coklatnya.  Manakala strawberry ditinggalkan.















Projek buat donut keledek ni juga pada hari yang sama.  Keinginan nak buat donut ni terdetik bila mana ada keledek yang turut dibeli semasa di Cameron.  Memang best donut keledek ni, lembut dan rasanya teramat-amatlah sedap dari donut biasa.















Sedang digoreng.















Hasilnya yang gebu dan lembut.















Donut ni 'favourite' budak berdua ni especially si kenit Fatihah.  Abah @ Hakim pun apa kurangnya.  Lebih kurang 16 ketul donut yang terhasil dihabiskan sekelip mata oleh kami.  Syukur atas nikmat.






2 comments:

Naja said...

Shima - donut keledek tu aku rasa versi utara dia cucoq keria kot kalo tak silap la... cucoq keria pun dibentuk mcm donat jugak :)

Shima said...

lebih kurang macam cuq keria tp ni ada campur mauripan dan keledek tu taruk skt je. Acu cer try test buat. Sedap, berbaloi buat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...