Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Sunday, November 10, 2013

Majlis Konvokesyen PASTI Darul Ulum II

Syukur Alhamdulillah, tamat sudah Khadija melalui pendidikan awal beliau di PASTI Darul Ulum II.  

















Majlis konvokesyen pertama buat Khadija.  Insya'Allah, konvokesyen yang seterusnya menyusul lagi buat amanah kami, Khadija.

Majlis yang diadakan bersederhana di Dewan Putra, Kampung Delek Kanan.  Walaupun begitu ianya tetap meriah.  

















Perarakan masuk bakal graduan 6 tahun.

Khadija kelihatan paling tinggi di antara kawan-kawan lain.  Mana taknya, pakai kasut bertumit tinggi. Punyalah saya berpesan banyak kali supaya dia jalan berhati-hati dan jangan berlari.  Risau kalau terjatuh. Kasut tumit tinggi putih yang merupakan kasut raya tahun lepas.  Fesyen tudung pula, atas permintaan Khadija sendiri, nak pakai tudung bawal empat segi macam mama.



Piala @ anugerah pertama buat Dija.  'Surprised' buat kami kerana Khadija telah mendapat 5 anugerah. Sangat bersyukur di atas kurniaan dariNya.  



Anugerah kedua - Pelajar Tunas Harapan PASTI Darul Ulum II.



Mama dan abah turut diminta naik ke pentas untuk bergambar bersama.  Masa ni, hanya Allah yang tahu perasaan saya.  Seperti saya pula yang menerima anugerah, berbaur rasa ketika ini.  Apa yang pasti mama dan abah bangga dengan kamu, Khadija.

Anugerah ini khas untuk pelajar 6 tahun.  2 anugerah diberikan iaitu Pelajar Cemerlang dan Pelajar Tunas Harapan.  Khadija salah seorang daripadanya.



Hadiah @ anugerah ketiga - Pelajar Terbaik untuk tempat pertama kelas Impian Firdaus.


Tempat pertama - Dija
Kedua - Awatif
Ketiga - Fatihah

Mereka berdua ni memang kawan rapat Dija di PASTI.


We are so proud of you, Khadija.  


Anugerah keempat - Anugerah Khidmat Setia yang mana diberikan kepada Dija kerana telah 3 tahun bersama-sama PASTI iaitu semenjak usia 4 tahun lagi. 



Anugerah kelima - Anugerah Mumtaz yang ditauliahkan untuk peratusan keseluruhan 9 mata pelajaran di PASTI.  

Untuk makluman, sistem pembelajaran dan peperiksaan di PASTI adalah selaras di setiap negeri.  9 mata pelajaran yang diajar dan dinilai iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Bahasa Arab, Al-Quran, Pendidikan Sosial & Pembangunan Insan, Jawi, Peribadi Muslim dan Kreativi.  Apa yang saya lihat, pembelajaran adalah mengikut 'standard' pelajar sekolah rendah tahun 1.

Terbaik bagi saya sistem pembelajaran di PASTI ini.  Pesanan saya buat ibubapa yang masih tercari-cari pendidikan awal anak, bolehlah memilih untuk dimasukkan di PASTI.  Tiada yang kurang disini bagi saya.

















Persembahan oleh Khadija dan kawan-kawan sekelas iaitu pantun guru.


Sistem siaraya yang tak berapa ok, suara mereka kurang kedengaran walaupun saya duduk di kerusi barisan paling hadapan.  Apa pun, persembahan Khadija lah yang terbaik bagi mama.

















Persembahan penutup secara beramai-ramai.  Lagu perpisahan untuk guru @ ustazah yang telah mendidik mereka.























Bergambar kenangan dengan ustazah Surapiza yang mengajar Khadija semasa usia 4 dan 5 tahun.  Terima kasih ustazah, jasa ustazah takkan kami lupa.



Guru yang bakal dirindui oleh Khadija dan kawan-kawan nanti iaitu ustazah Zabariah, guru mengajar Khadija di usia 6 tahun ini.  Seorang guru yang nampak tegas tetapi lembut orangnya.  Ustazah Zabariah ni bagi saya seperti kawan dengan Khadija kerana setiap hari tak lekang dari bibir menyebut nama ustazah dengan kami. 



'Best friend' selamanya doa dari mama dan abah.  Nurul Awatif yang bakal memasuki tahun 1 di sekolah yang sama dengan Khadija. Sejuk mata dan hati kami memandang anak ini.  Beliau anak seorang guru iaitu Ustazah Sharimah Ashaari, seorang anak yang saya lihat begitu patuh dengan pesanan mak ayahnya.  Kami jadikan dia sebagai kawan yang patut Khadija jadikan idola.   

















Bergambar dengan adik yang masih belum mempunyai cita-cita untuk berlumba dengan kakak dalam pelajaran.  Apa yang dia tahu, "adik kecil lagilah mama".


Sebelum balik, bergambar di atas pentas dengan sijil yang diterima. 

















Gambar yang dirakam lebih awal di tadika, sungguh segak anak mama dan abah berjubah konvo.



Sijil tamat persekolahan PASTI Darul Ulum II yang ditulis dalam tulisan jawi.  Tak jadi masalah untuk membaca sebab Khadija dah boleh tulis dan baca jawi dengan lancar.

















Balik sahaja, terus atur hadiah yang Khadija dapat satu persatu.

















Ada buku cerita, fail dan pensil warna.  Buku cerita sahaja sehingga 3 buah.  Walaupun hadiah bukan bernilai ratusan ringgit, namun bagi kami, sungguh tinggi nilainya walau hanya sebatang pensil buat kanak-kanak sepertimana reaksi Khadija yang cukup menghargai hadiah tersebut.

















Pelajar Tunas Harapan 2013.  Sepertimana anugerah ini ditauliahkan kepada kamu, tinggi lagi harapan mama dan abah untuk melihat Dija menjadi anak yang solehah berjaya di dunia dan akhirat nanti.

















Alhamdulillah, pesan mama yang juga doa buat Khadija, belajar besungguh-sungguh, cuba dapatkan nombor 1 untuk mama.  Terima kasih sayang, kerana dapat buktikannya. 


Piala ke - 14 yang dikumpul Khadija.


Semoga menjadi permulaan dan bukan penghabisan buat Khadija. Harap anugerah seperti ini berterusan sebagai pemberi semangat buat dia.

Hadiah dari mama dan abah akan menyusul nanti.  Menurut pesanan pakar motivasi, perlu ada hadiah dari ibubapa bagi setiap kejayaan anak-anak sebagai menghargai usaha mereka.


Ahli-ahli syurga yang bakal mendoakan mama dan abah nanti.

Buat Khadija, mama dan abah sungguh berbangga dengan kamu. Syukur Alhamdulillah.  Seperti kata abah Hakim, semua ini adalah ujian daripada Allah.  Apa pun, mama harap Khadija dilapangkan dada, diterangkan hati dan dipermudahkan di dalam menuntut ilmu.

Fatihah pula, harap kejayaan kakak menjadi inspirasi kepada kamu. Mama dan abah doakan adik dan kakak sama-sama berjaya di dunia dan akhirat.  Amin.






4 comments:

iedajenny said...

tahniah kakak dija, acik pun bangga dengan kamu, moga terus beroleh kecemerlangan ye.. :)

kak shima, dija sekolah mane tahun depan?

Shima said...

tq, acik..... semoga Damia pun sama cemerlang.

Sekolah Al-Farabi. Pendidikan islamic untuk dia. Lgpun ramai kawan kat Tahfiz Az-Zahrah dan PASTI sekolah Farabi juga. Khadija nak terus dgn kawan2 rapat dia. Akak dan suami bg 'support' untuk dia seronok belajar.

Naja Naja said...

Ku turut doakan moga anak2 hang berjaya di dunia dan akhirat, jadi penyejuk hati mak dan ayah... Tumpang berbangga :)

Shima said...

tq Naja, semoga anak2 hang pun bawa kegembiraan buat hang dan Zikri.

Segala yg aku tulis ni pun untuk motivasikan diri aku, anak2 dan pembaca. Tq sbb sudi baca.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...