Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Thursday, October 22, 2009

Percubaan Yang Menjadi

Oleh kerana blog ni tercipta atas tujuan untuk merakamkan gambar2 dan aktiviti saya dan keluarga. So, saya disini nak mencoretkan cerita mengenai percubaan pertama saya memasak rendang yang menjadi.....fuh......macam yang mak saya masak. Rendang terhasil atas permintaan Hakim juga sebab dia nak sangat saya belajar masak lauk yang ala2 susah penyediaannya. Al maklumlah, Hakim dari keturunan Jawa, kurang makan rendang-rendang ni. Mujur ditemukan jodoh dengan anak Melayu Bugis Selangor tapi dibesarkan di Penang (mak saya) dan Melayu Perak (bapak saya). Dapatlah Hakim merasa lauk-pauk yang best2 dimasak oleh mak saya dan sekarang semuanya jadi kegemaran Hakim termasuklah nasi beriani.

Bercerita pasal masak ni, saya berterima kasih jugaklah kepada Hakim. Kalau dia tak galakkan saya mungkin saya akan malas memasak. Bukan malas, tapi sayang nak semak dan kotorkan dapur. Hehehe......Tapi bila dah masak rendang, rupa2nya senang je cuma nak sediakan bahan yang remeh.

Berbalik kepada cerita rendang tu, sorotan cerita seperti gambar di bawah :-



Isi kerang yang dah direbus dan dikopek hasil bantuan Hakim.



Bahan-bahan yang dikisar mula mendidih.



Masa ni bau best sangat. Rasa macam kat rumah mak pulak, kata Hakim sambil mengusik saya. Maknanya, walaupun belum masak tapi dah tahu mesti jadi rendang dan hasilnya pasti sedap nanti.



Dah masuk santan dan kerang. Tunggu sampai hampir kering.



Dah siap untuk dimakan. Oh ye, pada hari tu kami lauk rendang ni kami padankan dengan nasi lemak.

1 comments:

shima said...

Terima kasih sudi lawat blog saya. Dah lama nak buat rendang kerang tapi belum buat lagi..skrg baru lepas pantang tak berani lagi makan kerang.
http://cyberummi.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...