Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, July 11, 2011

1st Time Khadija Tanpa Kami

7 Julai 2011, 1st time saya dan Hakim lepaskan Khadija berjalan jauh tanpa ditemani kami. Memang agak ragu-ragu, tak percaya dan resah perasaan saya pada mulanya memandangkan lokasi yang dituju agak jauh iaitu Melaka. Tambahan pula, Khadija baru berumur 4 tahun. Tapi kalau diikutkan ini bukanlah kali pertama Khadija berjalan tanpa kami, kalau setakat bersarapan pagi dan ke shopping complex dengan wan atau mak-mak saudaranya memang dah kerap. Pernah juga semasa Khadija di Taska MPK, beberapakali Khadija dipilih oleh Umi untuk dibawa ke program di Shah Alam tapi kali ni berlainan kerana lokasinya agak jauh. Kalau diminta kebenaran hanya daripada saya, memang saya sekeras-kerasnya tidak membenarkan tetapi oleh kerana abahnya, Hakim beria-ia meyakinkan Khadija 'boleh', maka saya pun akur walaupun di dalam hati hanya Allah yang tahu.



Seawal jam 7.00 pagi, Khadija dah dihantar ke tadika PASTI. Khadija memang tak sabar-sabar nak ke Zoo Melaka dan Taman Buaya ni. Sebenarnya kami pernah bawa Khadija ke Zoo Melaka semasa umurnya 1 1/2 tahun.



Kami difahamkan seramai 60 orang pelajar (tak semua yang pergi, keseluruhan pelajar di tadika PASTI Darul Ulum II - 96 orang), 6 orang guru dan beberapa orang AJK mengikuti rombongan tersebut.



Khadija dengan rakan sekelas dan sebaya, Tasinatul Taufiqa.



Berbaris untuk bacaan doa.



Setiap 5 orang murid dibahagikan di bawah jagaan seorang guru/AJK. Khadija di bawah jagaan dan pengawasan Ustazah Nur Solehah yang juga merangkap ustazah yang sering menghantar Khadija balik.



Menuju ke bas. Sebanyak 2 buah bas digunakan untuk membawa peserta rombongan yang mana kira-kira pada jam 8.30 pagi, perjalanan ke destinasi dimulakan.



Berdebar-debar saya menunggu, akhirnya kira-kira jam 9.30 malam, rombongan selamat tiba di tadika PASTI. Khadija begitu ceria semasa turun dari bas, terus dipeluk abahnya.



Betapa ceria dan tak sabar-sabar Khadija bercerita pengalaman beliau.



Mujur saya dah standby sebotol susu di dalam kereta.



Fatihah sehari suntuk tak main dengan kakaknya, nampak je kakak terus dipeluknya.

Syukur Alhamdulillah. Khadija selamat pulang ke pangkuan kami. Ini membuktikan beliau mampu ditinggalkan dan berdikari tanpa kami. Walaupun menurut ustazah beliau, Khadija mengikut arahan dan berdisiplin pada sepanjang lawatan, saya tetap menganggap usia 4 tahun begitu kecil untuk dibiarkan mengikuti rombongan sendirian tanpa pengawasan ibubapa. Berbeza dengan pendapat abahnya, Hakim. Mungkin kali ni saya benarkan, tapi lain kali belum tentu lagi. Bukan apa, beringat kepada perkara-perkara negatif perlu sebelum ia berlaku.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...