Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Thursday, July 28, 2011

Bubur Kacang Durian

Kalau ada yang terbaca blog saya ni, mesti fikir, 'apalah, masak bubur kacang yang senang tu pun nak cerita kat blog'. Tujuan saya masukkan cerita ni ada beberapa sebab tapi yang paling utama adalah untuk memberitahu yang bubur kacang ni merupakan salah satu daripada kegemaran saya. Tambahan pula, rasa-rasanya inilah first time bagi saya bubur kacang yang saya masak sedap dan lengkap menepati citarasa saya dan Hakim.



Memang best sebab letak durian. Proses memasak bubur kacang ni bermula jam 7.30 malam. Disebabkan nak kacang hijau betul-betul kembang, saya biarkan ia lama mendidih di dalam periuk.



Sebaik sahaja masak, terus letak dalam mangkuk bagi sejuk sebab dah tak sabar nak rasa. Malam tu juga kami anak-beranak makan bubur kacang ni. Tak sangka, rupa-rupanya Khadija juga penggemar bubur kacang. Jadi tak rugilah lain kali masak bubur kacang, sebab dah ada yang berkongsi kegemaran dengan saya.

Sedikit info tentang khasiat kacang hijau yang saya google :-



Setiap jenis makanan mempunyai kelebihannya tersendiri dalam membantu kesihatan dan kecantikan diri seseorang jika diambil mengikut kadar sesuai. Antara makanan yang mempunyai khasiat tinggi, tetapi kurang diketahui orang ramai ialah kacang hijau atau nama saintifiknya Phaseolus Radiatus L.

Dipercayai berasal dari India, ia mengandungi protein, vitamin B1, vitamin B2, Vitamin A, vitamin E, niasin, amylum, besi, belerang dan mineral penting seperti fosfor, kalsium serta karotin yang amat diperlukan tubuh.

  • Bagi individu yang sedang berdiet, kandungan lemak di dalam kacang hijau dapat membantu usaha mereka.
  • Zat gizi di dalamnya mampu mengatasi penyakit anemia (kurang sel darah merah).
  • Membantu mencuci perut.
  • Mengubat gangguan hati.
  • Melancarkan pembuangan air besar.
  • Protein dan zat besi yang tinggi dalam kacang hijau dapat membantu tumbesaran seseorang terutama golongan kanak-kanak dan ia juga mampu membina darah.
  • Setiap individu digalakkan mengambil kacang hijau dalam diet mereka bagi memastikan badan memperoleh zat yang diperlukan. Kacang hijau dapat menggantikan sumber protein haiwan seperti yang terkandung dalam daging serta ikan.
  • Pengambilan kacang hijau dalam kuantiti setengah atau satu cawan sudah mencukupi bagi seseorang.
  • Kekurangan seseorang mengambil kekacang boleh menghadkan zat untuk tubuh mereka, tetapi pengambilan berlebihan tidak mendatangkan sebarang kesan negatif.

Tambahan dari saya, kalau nak melekakan toyol daripada mencuri duit dalam simpanan, petua orang tua-tua, letaklah kacang hijau ni duit tersebut.








0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...