Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Monday, December 30, 2013

Makan dan Makan @ Cuti Sekolah

Cuti sekolah yang panjang buat Khadija dan Fatihah memang menyeronokkan.  Dan disebabkan itu jugalah, saya turut mengambil cuti dalam beberapa hari untuk berada di rumah bagi meluangkan masa bersama-sama mereka.  Manakan tidak, jika hari bekerja hanya waktu malam kami berada di rumah dan dalam waktu sesingkat 5 jam sebelum tidur itu sahajalah masa untuk kami habiskan bersama dengan berbual, makan malam dan menonton televisyen.

Bila dah berada di rumah dalam waktu yang panjang pada waktu siang, perkara pertama yang difikirkan ialah makan dan makan. Mereka berdua dah pandai meminta bila perut terasa lapar.  Antara makanan yang saya sediakan dan sempat dirakam ~


















Dua kali saya buat kek batik ni atas permintaan mereka berdua. Memang puashati sebab mereka makan berulang-ulang.  

















Nasi impit.

















Dimakan dengan kuah lodeh.

















Terlebih kuning sebab guna kunyit hidup.

Abah Hakim siap cakap, "Tak boleh masak selalu menu macam ni, membahayakan kesihatan".  Jangan risau, saya memang malas masak lauk yang guna santan.

















Percubaan pertama buat 'popcorn'.  Rupa-rupanya senang je buat 'popcorn' ni.



Dah bergaul dengan karamel @ gula hangus.  Agak pahit, tapi sedap bagi kami.


Dalam segenggam bertih jagung, dapat menghasilkan lebih kurang 3 botol 'popcorn'.  Memang berbaloi.

Saya sedang berusaha untuk rajin memasak seperti mak saya @ wan mereka.  Yang pasti, makanan yang dimasak sendiri di rumah dijamin kebersihan dan yang penting keberkatannya. 






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...