Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Thursday, January 30, 2014

Ceramah Kesihatan @ TCAZ

Ahad, 26 Januari...... saya cuba sedaya upaya untuk hadir ke Ceramah Kesihatan ~ Badan Sihat Otak Cerdas yang dianjurkan oleh Tadika Ceria Az-Zahrah.  Hadir hanya ditemani oleh Khadija dan Fatihah.























Ceramah bermula jam 9.00 pagi hingga 1.00 tengahari dihadiri lebih kurang 50 orang ibubapa anak-anak yang diajar dan diasuh di taska, tadika dan transit TCAZ.























Ceramah disampaikan oleh Tuan Chellappan Pallaniappan yang mempunyai pengalaman berpuluh tahun di dalam bidang perubatan.  Bersyukur kerana Allah berikan ruang dan peluang untuk saya ikuti ceramah ini kerana banyak tips yang dikongsikan bersama.  Antaranya tips menghadapi kecemasan di rumah seperti demam panas, tonsilitis, selesema, batuk, tercekik, luka, disengat binatang berbisa dan banyak lagi penyakit yang sering menyerang kanak-kanak.























Penerangan dan cara balutan luka di kepala.























Fatihah yang bertudung pink/kelabu duduk di hadapan.  Sungguh berani dan pandai bawa diri anak-anak mama.  Si kakak Khadija masa ni berada dalam bilik guru.  Bermain dengan Aisyah Sofia.

Masa ni penerangan cara bantuan 'Cardiopulmonary Resuscitation' atau CPR.  Bantuan untuk anak kecil atau orang dewasa yang tercekik juga ditunjukkan oleh Tuan Chellappan. 

Antara tips yang diberikan :-

1.  Elakkan penggunaan 'carpet' sebab memerangkap habuk.  Persekitaran yang bersih menyumbang kepada kesihatan anak-anak kerana selalunya terjadi masalah selesema disebabkan banyak habuk.  (Perkara ni memang saya akui, Khadija dan Fatihah jarang selesema, batuk dan demam kerana saya memang titikberatkkan kebersihan rumah).

2.  Kerapkan membasuh cadar, sarung bantal dan tuala mandi.

3.  Mandi lebih kerap setiapkali demam/suhu badan tinggi.  Cara ni bukan sahaja untuk anak-anak termasuk juga dewasa.  Air dijirus dari bawah kaki ke atas.  Elakkan dari basuh kepala.

4.  Minum banyak air masak bagi mengelakkan dehidrasi.  Kalau anak-anak enggan minum atau tidak selera makan, berikan minuman manis atau jus.

5.  Suhu badan yang tinggi boleh menyebabkan sawan.  Elakkan daripada berlakunya sawan terutama kepada kanak-kanak kerana sekiranya sawan dah berlaku sekali, ianya akan berulang.  Berlaku sawan yang kerap boleh menyebabkan terencat akal.

6.  Demam atau cirit birit elok minum air garam atau ORS (Oral Rehydration Salt) bagi mengelakkan dehidrasi.

7.  Sekiranya terluka atau terkena air panas, rawatan awal di rumah sebelum dibawa ke klinik, memadai dengan mencuci luka menggunakan air paip.  Dikhuatiri penggunaan bahan lain akan menyebabkan jangkitan kuman.

8.  Bagi yang mengalami tonsillitis atau radang pada tonsil yang lebih dikenali dengan panggilan bengkak pada tekak, cukup sekadar berkumur dengan air garam lebih kerap yang mana ianya boleh dirawat tanpa perlu menjalani pembedahan untuk buang tonsil.

Sebenarnya ada banyak lagi tips yang diberikan, tapi semasa 'entry' ni ditulis, banyak yang dah lupa.  Insya'Allah, ilmu yang dipelajari akan saya praktikkan untuk anak-anak dan ahli keluarga yang lain.  'Sharing is Caring'.  

Apa yang penting ialah kesihatan.  Mencegah lebih baik dari mengubati.  Badan yang sihat juga adalah suatu nikmat yang Allah kurniakan.






1 comments:

kakmaneh said...

Nice sharing Shima... :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...