Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Thursday, July 7, 2011

Kelantan & Terengganu

Pada 1, 2 dan 3 Julai baru-baru ini, kami sekeluarga telah bercuti ke Kelantan. Sebenarnya percutian ke sana adalah mengikuti rombongan PEKERTI yang merupakan Pertubuhan Pekerja-Pekerja Islam di MPK. Oleh kerana kadar yang dikenakan untuk ahli hanya RM60.00 dan kanak-kanak RM40.00 telah menyebabkan Hakim beria-ia ingin kami turut serta di dalam rombongan tersebut. Tujuan lain supaya Khadija dan Fatihah dapat merasa pengalaman menaiki bas disebabkan percutian sebelum-sebelum ini hanya menaiki kereta ataupun flight.

Bertolak dari MPK pada Jumaat malam Sabtu.

Syukur perjalanan kami selamat sampai ke Rantau Panjang, Kelantan tanpa sebarang masalah. Budak berdua ni pun tak meragam pada sepanjang perjalanan tersebut.

Salah satu kedai kain di Rantau Panjang. Saya cuma membeli toto/narita sahaja di sana.

Muka tak mandi. Sampai di Kelantan pada awal pagi, kami terus ke Rantau Panjang. Check in di hotel dalam pukul 2.00 petang. Jadi, kalau nak mandi tunggu sampai di hotellah jawabnya.

Ramai juga yang membawa anak. Bukan main riuh apabila Khadija ada geng iaitu Sabirah @ Abby anak kak Maisarah yang sememangnya Khadija kenal sebab pernah duduk bersama di Taska MPK.

Sesampai di hotel, aktiviti selepas menyegarkan badan, Khadija dan Fatihah melepaskan gian dengan sebotol susu masing-masing. Budak berdua ni memang cukup suka kalau dapat tidur di hotel, sebelum ni kalau kami tidur di hotel, especially Khadija mesti merengek tak nak balik.

Selepas berehat di bilik, kira-kira pukul 5.00 petang, kami keluar semula berjalan di bandar Kota Bharu. Sebelum tu, bergambar dulu di lobi hotel.

Hotel Juita Premier ni terletak betul-betul di tengah bandar Kota Bharu. Sangat berdekatan dengan pasar Siti Khadija, kedai makan dan lain-lain.

Berhenti makan KFC. Masa ni Khadija tengah tak selesa, menahan sakit perut. Cerewet betul si Khadija ni, memilih toilet dan tempat makan. Bila dilihat kotor, memang dia tak nak jejak langsung tempat tu.

Dah beli sedikit barang di pasar Siti Khadija (serunding ayam/daging dan budu), kami balik semula ke hotel dan disebabkan keletihan, malam tu kami tak turut serta perjalanan ke wakaf che yeh. Saya dan Hakim tak kisah pun sebab kami dah pernah ke sana sebelum ini.

Keesokan hari, sebelum meninggalkan Kelantan, sekali lagi kami dibawa ke pasar Siti Khadijah. Mengambil peluang membuktikan budak berdua ni pernah ke Kelantan, kami tidak melepaskan peluang merakamkan gambar mereka di dataran ini sebagai memori dan kenangan.

Kami.

Anak abah.

Kalau dah anak abah, apa yang abah buat jadi ikutan Khadija.

Jalan-jalan cari firdge magnet Kelantan.

Bergambar di beca.

Lepak dalam bas.

Bergambar di tepi laut, Kuala Terengganu setelah selesai ke pasar Payang hanya untuk membeli keropok. Masa ni kami menunggu ketibaan keropok losong yang telah ditempah awal di mana ada servis penghantaran kepada kami.

Kesian Fatihah, keletihan, kepanasan, ketidakselesaan dan kerimasan.

Syukur Alhamdulillah, perjalanan pergi dan balik kami ke Kelantan dan Terengganu berjalan lancar. Serik sebenarnya berjalan ke lokasi jauh menaiki bas ni, lain kali kalau ke sana saya akan menaiki flight. Bukan apa, letih.....

Arinie Ghazali said...

murahnya kos. best jugak kalau dapat melancong kos murah camni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...