Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Friday, November 19, 2010

Malam Menjelang 10 Zulhijjah 1431 H

Malam menjelang Aidiladha tahun 2010 baru-baru ini, Hakim menyertai program baraan di taman perumahan kami. Al-maklumlah, Hakim salah seorang daripada AJK yakni imam muda bagi Jawatankuasa Surau Ar-Rahim, Taman Saujana Kapar. Kali ni, majoriti rumah di taman perumahan kami turut serta memandangkan kebanyakan mereka tidak pulang ke kampung. Menurut Hakim, baraan dibahagikan kepada 2 kumpulan supaya program tidak berlarutan hingga pagi. Manakala tuan rumah yang turut serta digalakkan menghantar makanan ke surau. Memang aktif Jawatankuasa di taman perumahan kami ni di mana 2 ekor lembu turut ditumbangkan sebagai korban pada tahun ni.



Giliran rumah kami pada malam tu adalah yang terakhir iaitu dalam pukul 12.15 tengah malam baru ahli-ahli baraan sampai. Menurut Hakim dalam 17 orang kesemuanya sahaja yang tinggal daripada ramai sebelum ni. Bacaan doa selamat disusuli setelah laungan takbir berkumandang bagi memecah kesunyian malam sebelum ahli-ahli baraan tersebut pulang.



Buah tangan @ sedekah ikhlas dari kami adalah kek gula hangus dan air kotak.



Kek gula hangus yang telah dimasukkan ke dalam plastik dan dilabel, manalah tahu ada yang ingin menempah.



Kek dan air kotak yang telah dimasukkan ke dalam plastik.



Saya memang sukakan program sebegini yang mana secara tidak langsung dapat menghidupkan malam sebelum raya. Syukur Alhamdulillah, saya dikurniakan suami yang seimbang di antara urusan dunia dan akhirat.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...