Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Tuesday, November 16, 2010

Memenuhi Undangan Dan Melayan Kerenah Anak

Hari Ahad baru-baru ni, 14 November, kami sekeluarga memenuhi 3 undangan kenduri sekaligus. Dengan kenduri walimatul Urus di Sungai Udang, kenduri aqiqah di Pelabuhan Klang dan kenduri kesyukuran sempena pembukaan kedai baru Butik Cinta2Collection milik ipar saya di Sementa, Kapar. Keluar rumah seawal jam 11.00 pagi, kami memenuhi undangan kawan-kawan dahulu, kemudian barulah kami ke butik ipar kerana untuk meluangkan masa yang lebih lama di sana.



Sebelum kami bersiap, Khadija dan Fatihah disiapkan dahulu. Si Khadija ni punyalah cerewet, memilih baju yang nak dipakaikan. Kalau ikutkan dia, tak nak dia pakai baju gaun ni, katanya nampak ketiak. Tapi setelah saya puji dia lawa macam princess, termakan juga dia dengan pujian saya tu. Nak menyiapkan dia aje mengambil masa yang lama, bermula dari baju hingga ke rambut dan aksesori semuanya kena ikut citarasa dia.



Si adik paling senang dan best, tak banyak ragam. Ramai yang sukakan Fatihah ni. Mungkin sebab masih kecil senang nak control. Dalam keadaan panas pun dia tak buat hal, cumanya dia nak bebas berjalan ke sana ke mari.



Butik Cinta2Collection yang baru ni ruangnya lebih luas 3 kali ganda saya rasa dari yang sebelum ni. Butik berada di tingkat 1 di deretan kedai baru di tepi Jalan Kapar (Sementa). Memang sesuai ipar saya berpindah ke kedai ni kerana peralatan di butik yang semakin bertambah dengan adanya perkhidmatan sewaan set pelamin.



Air cendol dan bubur jagung dihasilkan oleh kakak ipar sulung kami, kak Dil.



Kebetulan pula, butik berada di atas kedai handphone yang turut menjual air minuman dan ais krim, apa lagi Khadija yang sememangnya sukakan ais krim merengek nak ais krim walaupun sebelum tu dah 2 ais krim di makan oleh dia, satu abah belikan dan satu lagi nenek belikan. Gambar ni dirakam ketika dia merengek meminta dibelikan lagi ais krim. Khadija meminta simpati dari nenek supaya membelikan beliau ais krim disebabkan permintaannya tak dilayan oleh saya dan Hakim. Bukan apa Khadija baru baik dari demam dan batuk.



Tengoklah bukan main mengada dan manja lagi Khadija dengan meminta simpati dari nenek.



Tak dapat juga terus Khadija merayu pada abah. Masa ni suara abah dah meninggi sedikit. Si Fatihah pula terpaksa didokong oleh abah kerana kalau dilepaskan akan berjalan meluru ke sana sini.



Giliran mama pula memujuk Khadija.



Selesai bab ais krim yang tak dilayan. Saya memujuk Khadija dengan memberikan dia air. Khadija ni memang buat masa ni masih tak boleh mengalah dengan Fatihah. Apa saja yang dipegang oleh dia kalau diambil adiknya, macam nilah jadinya.

Kesimpulannya, kerenah anak-anak yang meragam memang adakalanya menimbulkan kemarahan kepada kami. Kalau di rumah saya dah tahu cara untuk mengatasinya iaitu dengan melekakan mereka dengan tayangan vcd cerita kesukaan mereka. Bila dah leka menonton, takdelah mereka meragam minta itu dan ini dan pada masa tu juga saya selesa untuk meneruskan kerja-kerja lain.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...