Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Wednesday, November 3, 2010

Puding Caramel

Puding caramel, dah lama tak buat sampaikan saya terlupa resepinya. Kalau ikutkan memang mudah sangat buat puding ni hanya menggunakan susu cair, telur, gula dan esen vanila. Seterusnya ia dikukus selama 40 minit atau lebih. Sebab dah lama tak buat puding ni pun adalah dipengaruhi oleh faktor persekitaran kerana hanya saya yang gemarkan puding ni. Yelah tak semua sukakan puding yang bercampur telur dengan kuantiti yang banyak, walaupun setelah dicampur esen vanila untuk menghilangkan bau hanyir, bagi mereka yang amat sensitif masih terbau-bau hanyir telur tersebut.



Untuk satu tin susu cair dan 5 biji telur. Dapat menghasilkan puding caramel berkuantiti sebegini. Sebenarnya yang membuatkan puding ni sedap adalah gula hangus. Saya tak berapa pandai menghasilkan gula hangus. Walau bagaimanapun, hasilnya masih tetap sedap.



Saya turut memasukkan sebahagian kecil di dalam bekas plastik untuk 'testing' samada ia selamat dikukus atau tidak.



Kalau nak tahu, hanya saya yang menghabiskan kesemuanya. Hakim pun kurang gemar dengan telur, cuma rasa dalam sesudu sahaja.

Beralih kepada cerita mengenai telur, saya dari kecil sudah terbiasa makan telur separuh masak untuk sarapan pagi kami. Kalau tiada sarapan yang berat seperti nasi goreng, sekurang-kurangnya telur separuh masak yang dicicah bersama roti menjadi sarapan kami adik-beradik. Menurut mak, ia mempunyai banyak khasiat. Dan saya masih terikut-ikut sehingga kini yang mana adakalanya masih teringin untuk bersarapan pagi dengan telur separuh masak yang diletak kicap, dimakan pula dengan roti, memang best. Sungguh berbeza dengan Hakim yang tidak gemarkan telur sama sekali.

Tentang sarapan pagi pula, saya tidak pernah sama sekali tidak bersarapan pagi sebelum ke sekolah atau ke tempat kerja. Sekurang-kurangnya air teh dan roti yang disediakan oleh mak saya. Secara kesimpulannya, saya akan terapkan pentingnya sarapan pagi kepada Khadija dan adiknya yang mana Insya'Allah akan saya sediakan kepada mereka apabila mereka bersekolah nanti.




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...