Nukilan Kisah Indah Dalam Hidup Kami

Sunday, January 4, 2015

Program Sembelihan Aqiqah Baby Muhammad Harraz

Oleh kerana seekor kambing yang diaqiqahkan semasa majlis yang diadakan di rumah tak dapat dirakam. Kambing yang diaqiqahkan seekor lagi dengan penyertaan Program Aqiqah Perdana anjuran Masjid Nurul Iman, Telok Gadong, saya memang tak nak lepaskan peluang.  Alhamdulillah, dah selesai 2 ekor kambing kami aqiqahkan buat Muhammad Harraz.













Abah Hakim berhajat untuk menyempurnakan sendiri sembelihan kambing untuk putera kami.














Kambing yang telah disembelih abah Hakim.























Besar juga saiz kambing ni.























Kambing dan lembu yang diaqiqahkan dimasak oleh jawatankuasa masjid bagi meraikan majlis sambutan Maulidur Rasul kampung Telok Gadong.

Serba sedikit mengenai Aqiqah hasil daripada carian 'google' ~

Aqiqah ialah penyembelihan haiwan ternakan yang dilakukan untuk anak yang baru lahir sebagai tanda bersykur kepada Allah.

"Setiap anak  yang lahir itu terpelihara/tergadai dengan aqiqah yang disembelih untuknya pada hari ketujuh selepas kelahirannya, dicukur rambutnya dan diberi nama." (Riwayat Abu Dawud, Al-Turmuzi dan Ibnu Majah).

Hukum aqiqah  merupakan Sunat Muakkad (sunat yang dituntut) kecuali dinazarkan hukumnya menjadi wajib.  Penyembelihan aqiqah dilakukan pada hari ketujuh kelahiran bayi atau pada hari ke - 14 atau ke - 21.  Jika tidak dapat, maka boleh dilakukan pada bila-bila masa selagi anak itu belum baligh.

Jika anak itu telah baligh, maka gugur tuntutan atas walinya dan sunat bagi dirinya (individu yang berkenaan) mengaqiqahkan untuk dirinya sendiri.  Hal ini berdasarkan hadis dari Ahmad, Abu Dawud dan Al-Tabrani, bahawa Rasulullah S.A.W. pernah mengaqiqahkan dirinya sendiri sesudah Baginda diangkat menjadi Rasul.

Aqiqah untuk anak lelaki disembelihkan 2 ekor kambing dan anak perempuan seekor kambing.

Niat penyembilahan aqiqah : "Aku jadikan penyembelihan binatang ini sebagai aqiqah untuk anakku kerana Allah Taala."






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...